Quote:
Originally Posted by Midtiblinken
Uskrevne regler? Står nok ganske klart i alle regelverk at linjen til en rullebane ikke kan krysses uten clearance. SAS vet dette helt klart. De mistet sannsynligvis SA på en ny flyplass for de, og det tviler jeg på skjer igjen. De har nok alle lært av det og har sikkert innlemmet dette i neste års trening.
|
Jeg benekter ingen av delene - det er meg helt klart at regelverket er slik. Det lærer man vel allerede på
PPL-A-nivå. Kritikken min har vært vedrørende ground og towers oppførsel på
JFK. De gav feil frekvens, og i stedet for å unnskylde seg blir det sleivet med: «everyone is waiting for you». At det ender opp med en skikkelig klein situasjon fra
SAS-pilotenes side er det ingen tvil om, jeg er bare oppriktig overrasket over hvor lite kritikk som går mot det jeg finner er åpenbare medvirkende årsaker til en farlig situasjon. Når
SAS-pilotene tydeligvis ikke klarer å konsentrere seg, KUNNE ground og tower ha hindret situasjonen med mer tydelig kommunikasjon. I stedet survet de rundt og Delta saved the day.