Ankom
LHR 2,5 timer før avgang, og ved innsjekk i business/star gold skranken spurte jeg pent om et vindussete så langt frem i kabinen som mulig, men jeg ble tildelt 16G, som er et midtgangsete i midtseksjonen, ca i midten av den fremre av de to economy kabinene.
Tenkte da at det sikkert var beste setet tilgjengelig, så lot det være og sjekket inn to kofferter (den ene av de to tilhører kona).
Kom meg raskt gjennom gold track og tok turen gjennom tunnellen over til B-piren og opp til Singapore Airlines loungen. Det første jeg gjorde var å få meg en dusj. Prøvde meg for første gang på disse japanske Toto bidet toalettene, da jeg aldri har brukt spylefunksjonen før. Skjønte ikke hvordan å slå denne av da, så satt der en stund og prøvde å trykke på alle knappene... Tenker at når jeg gjorde dette, så forlenget det sikkert bare opplevelsen. Noen som vet hvordan å stoppe spylingen? Eller må det bare gå sin gang til det stopper av seg selv?
Etter dusjen så hadde Asiana nettopp startet boarding, så til min overraskelse var det vindusseter ledig (noe det aldri er der). Fikk meg noe kylling biryani med ris og et glass champagne (SQ er den eneste loungen som serverer "ekte" Champagne av Star Alliance loungene i T2), men jeg synes ofte at mat-utvalget er dårlig sammenlignet med United loungen.
Ruslet ned til gate 10 minutter før boarding, og gikk opp til gaten for å sjekke om det var noen vindusseter tilgjengelig, og fyren som satt der sa at det dessverre var stappfullt, men når jeg nevnte at jeg hadde gullkort var tonen en helt annen, og han sa at selvfølgelig kunne det fikses. Fikk byttet til 8K, rad 2 i økonomi-kabinen, og fikk en to-seter for meg selv. De første tre radene i economy var visst blokkert for status kunder (og jeg tipper vekt, da jeg tror det er en vekt-begrensning på ruten som jeg leste et sted?).
Shenzhen sine 6 A330-maskiner har en gjennomsnittsalder på kun 6.8 år. De ble introdusert når ZH åpnet sin London-rute i 2018. Per dags dato så har de kun 3 (eller 2.5) longhaul ruter;
SZX til
LHR,
BCN og
DOH. Deres 333 har 18 seter i 2-2-2 Business, 24 seter i 2-4-2 Premium Economy og 267 seter i 2-4-2 Economy.
"Premium Economy" ser ut til å være samme vanlige seter som Economy, men med litt ekstra benplass. Den er også separert fra resten av Economy med galley og gardin. Business og Premium er plassert mellom dør 1 og 2. Ellers vet jeg ikke hva annet de får ekstra ombord sammenlignet med vanlig eco. Men dobbel pris, som det var under booking, er den ikke verdt. Ved innsjekk var det mulig å oppgradere til premium for £250, men tviler på at det er verdt den prisforskjellen heller.
Dagens fly var B-1017, levert i desember 2017, bemalt med "Innovative Shenzhen, Capital of Fashion" special livery.
Kom meg ombord i flyet blant de første med Star Gold og Business pre-boarding. Fant meg raskt til rette på plassen min, som var rad 2 i den fremre økonomi-kabinen. På setet var det allerede en god og tykk pute og et mykt pledd. Tøfler var tilgjengelig ved forespørsel. Det er bra med legroom, fotstøtte, stikkontakt (1 per 2-seter og 2 per 4-seter) og USB-A ladekontakt på skjermen. Setene var komfortable med god padding og ok recline. Skjermen var grei kvalitet, tipper rundt 10-12 tommer stor. Hodetelefonene er av bedre kvalitet enn de jeg vanligvis ser i economy, men brukte uansett mine egne Bose da de er 20x bedre.Utvalget av vestlige filmer er ekstremt dårlig, som jeg hadde sett nevnt flere ganger i andre rapporter, så jeg hadde på forhånd filmer klar på laptopen. Men fant et par ting å se på på IFE-en da.
Som Star gullmedlem kom purser bort til meg med en vannflaske og personlig hilsen. De sa også at det bare var å plinge hvis det skulle være noe. Veldig hyggelig!
Disclaimer:
Del 3 kommer nok om et par dager da jeg skal på hel-dags tur i morgen, og er opptatt om kvelden når kona er ferdig på jobb.