View Single Post
Old 06-02-2025, 16:26   #5
Polaris
Free Luigi

Default Re: SAS roter det til på JFK

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Det var vel ikke deres feil, men tårnet visste ikke at de var sendt til feil frekvens. Videre skulle crewet ha fanget opp det også. Vet ikke hvordan sas gjør det, men vi har ground, tower og departure klar i radioen før push. Litt «banter» må man tåle. JFK er veldig travel, og ting må gå på skinner. Har selv fått slike kommenter fra ATC (og gitt noen til dem), uten å ha blitt satt ut…
For ordens skyld, i tilfelle det jeg skrev åpnet for en slik interpretasjon, jeg mener ikke at det "var unødvendig" fra et synspunkt av "å de stakkars pilotene som blir helt satt ut av sånt", men at det "var unødvendig" fra et synspunkt av at alle unødvendige kommentarer alltid åpner risikoen for misforståelser, stress, distraksjoner, etc blabla. Selv som forelder vet jeg at jo mer jeg babler og kommenterer, jo større er oddsen for at unga mister fokusen på det jeg egentlig forsøker å kommunisere. I en bransje som er så (forhåpentligvis, slik jeg alltid sier) sikkerhetsfokusert, er det overraskende at det skjer slike glipper, og at det også (tilsynelatende, i følge det du skriver ovenfor) er helt normalt og "å forvente" selv fra brukerene (pilotene). KISS.

Det er klart at crewet skulle fanget det opp, men slik jeg har oppfattet luftfarten gjennom snart 15 år (!), så er det aldri slik at noen har et ansvar alene. Derfor finnes det sikkerhetsnettene. Derfor har man ATC. De har også ansvar for å kommunisere riktig, for å etterspørre om man har blitt hørt hvis crew glemmer callback, for å kommunisere tydelig, og etterspørre om crew har forstått hvis callbacken bare er gurgel. Jeg trodde ikke denne mentaliteten av "hvis jeg har sagt det, går jeg ut i fra at de har hørt det" var så utpreget. Ikke rart at runway infractions/incidents blir mer og mer av i USA??