View Single Post
Old 17-01-2025, 09:05   #109
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Default Re: SAS sommerprogram 2025 bekreftede nyheter/endringer

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
I fag linken i posten over så kutter SAS i antallet fly som stopper i TOS til 1-2 ukentlige. Det har vel kanskje med klagene på terminalkapasiteten i TOS.

Men er ikke TOS-LYR forbindelse. veldig viktig for Svalbard med tanke på at alt av tjenester som ikke finnes der må man til TOS inkl sykehus?
Basert på det lurte jeg på om SAS eller Norwegian får støtte for å opprettholde TOS-LYR og om det da finnes et min krav til ukentlige fly?
Med støtte tenker jeg ikke anbudsruter (FOT) men at flyselskapene får f.eks en mindre fast sum per flygning til/ fra LYR mot X antall ukentlige flygninger og at eventuelle tap/ fortjeneste går til flyselskapene.
Det er vel ikke noe "krav" så vidt meg bekjent. Det eneste jeg kan komme på som kan minne om et krav er hvem som er foretrukne aktør på ruten mtp pasientreiser. Hvis SK er det på LYR-TOS er det merkelig av dem å skru ned frekvensen til TOS såpass kraftig, hvor DY fortsatt ser ut til å opprettholde alle de fire ukentlige til LYR med stopp på TOS (untatt i juli).

Nå har ikke jeg helt kjennskap til tallene på OSL-TOS-LYR heller, men de stopper jo også i TOS for å utnytte kapasiteten bedre (det samme med OSL-TOS-ALF som begge flyr på kveld og retur morgenen neste dag). At DY begynte å stoppe på TOS på veg til LYR er jo en direkte sammenslåing som henger igjen fra Covid.

Kan godt hende terminalkapasiteten er grunnen til kuttet. Skal man med svalbardflyene sørover må man alltid regne med forsinkelse.