Quote:
Originally Posted by magtje
I fag linken i posten over så kutter SAS i antallet fly som stopper i TOS til 1-2 ukentlige. Det har vel kanskje med klagene på terminalkapasiteten i TOS.
Men er ikke TOS- LYR forbindelse. veldig viktig for Svalbard med tanke på at alt av tjenester som ikke finnes der må man til TOS inkl sykehus?
Basert på det lurte jeg på om SAS eller Norwegian får støtte for å opprettholde TOS- LYR og om det da finnes et min krav til ukentlige fly?
Med støtte tenker jeg ikke anbudsruter ( FOT) men at flyselskapene får f.eks en mindre fast sum per flygning til/ fra LYR mot X antall ukentlige flygninger og at eventuelle tap/ fortjeneste går til flyselskapene.
|
Det er vel ikke noe "krav" så vidt meg bekjent. Det eneste jeg kan komme på som kan minne om et krav er hvem som er foretrukne aktør på ruten mtp pasientreiser. Hvis SK er det på
LYR-
TOS er det merkelig av dem å skru ned frekvensen til
TOS såpass kraftig, hvor DY fortsatt ser ut til å opprettholde alle de fire ukentlige til
LYR med stopp på
TOS (untatt i juli).
Nå har ikke jeg helt kjennskap til tallene på
OSL-
TOS-
LYR heller, men de stopper jo også i
TOS for å utnytte kapasiteten bedre (det samme med
OSL-
TOS-
ALF som begge flyr på kveld og retur morgenen neste dag). At DY begynte å stoppe på
TOS på veg til
LYR er jo en direkte sammenslåing som henger igjen fra Covid.
Kan godt hende terminalkapasiteten er grunnen til kuttet. Skal man med svalbardflyene sørover må man alltid regne med forsinkelse.