View Single Post
Old 23-12-2024, 22:50   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Med fly og tog til Copper Canyon og hjem med båt, buss og fly.

La oss si det slik at i 1982 var det ingen av de som tilbød transport fra flyplassen som snakket et ord engelsk og jeg snakket like mye Spansk

Men en gjeng av oss fra AM 205 ble stappet inn i en sliten Ford Grand Torino (i denne sammenheng har ikke Torino noe til felles med Torino i Italia 🇮🇹 hvor det bygges flotte maskiner!!) som ofte ble sluppet av sist (mer om dette senere) underveis hadde jeg sett noe som lignet på et Hotell - og litt døgnvill oppdaget jeg ikke at sjåføren hadde sluppet meg av utenfor El Presidente som på den tiden var en meget god Meksikansk kjede….jeg la derimot i vei mot dette:

[IMG]IMG_0302 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Som i dag er hvert fall stengt og i dårlig forfatning- men i september 1982 var det akkurat åpnet, var absolutt blant de første gjestene på Hyatt Chihuahua.
Det var andre gang jeg bodde på et helt nyåpnet hotell, det er en meget merkelig opplevelse, ting har liksom ikke falt helt på plass. Uansett rommet var flott og hadde nydelig utsikt.

Tenkte jeg skulle bruke ettermiddagen til å planlegge neste dag´s tog tur og siden jeg var i sentrum (liksom på Karl Johans gate) tenkte jeg Jernbane Stasjonen sikkert var en kort spasertur unna, trodde jeg ! Skjønte fort at jernbane stasjoner ikke nødvendigvis ligger i sentrum. Så det ble med tanken da jetlag med mere satte inn.

Våknet tidlig neste morgen, fikk cashet USD 100.00 reisesjekk og fikk en alvorlig mengde Pesos…..hadde også kjøpt ca 100.00 USD i Pesos i Norge før avreise, men skjønte fort at reisebudsjettet plutselig var dobbelt så stort fikk omtrent en dobbel dose Pesos på hotellet enn hva Kredittkassen på Fornebu hadde gitt meg.

Tok en drosje ned til stasjonen som lå 20 minutter unna, her ble det kjøpt billett til Creel (nevnte jeg Oppdagelses lysten ):

Stasjonen i dag:
[IMG]IMG_0303 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

I dag er det 2 tog daglig - et First Class med høy standard, i 1982 var det Fiat Motor Vogn og Tradisjonellt tog med Lokomotiv og vogner vekselsvis.

17 september 1982 var det Fiat varianten og komforten var grei. Strekningen fra Chihuahua over de Mekanske Sierra Nevadas er mildt sagt interessant - Meksikanerne henvendte seg på 50 tallet til Amerikanske Ingeniør Firmaer for å utrede bygging av denne strekningen, de Amerikankse mente at det ikke ville la seg gjøre, Meksikanerne bygget strekningen- dog er jeg i tvil om hvem hadde rett !!

Vi klatret av gårde oppover gjennom mye tunneler og broer og 6 timer senere var vi fremme i Creel, mitt stopp. Creel ligger omtrent tregrensen og jeg visste lite om overnattings tilbud med mere, dog ble jeg vinket inn i en minibuss sammen 2 andre og ble kjørt til et helt ok hotell som vel kostet 25 USD for en natt.

[IMG]IMG_0306 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Stasjonen i Creel ser omtrent lik ut i dag - mener dette var hotellet med restauranten, hvor jeg fikk en helt grei kylling middag:

[IMG]IMG_0307 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]