Idag er det 22.desember, og det er 4.søndag i advent, dagen da vi tenner 4 lys.
Gjennom luke 22 har jeg lyst til å gi en hyllest til alle de folka som har bidratt til at LN-
WND Dakotaklubbens flotte DC-3 fortsatt flyr!
Bygget i 1943, som masseproduksjon ift behovet for transportfly til USAF under WW2
28.juni 1943 levert til USAF merket 42-68823
Da krigen var over, ble det stående Dakotaer verden rundt, og det kom til gode for alle de nye flyselskapene som ønsket å starte sivil flytrafikk. Dette flyet ble «sivlisert» etter krigen og ble 17. juli 1948 overført til Finland som OH-
LCG for Aero OY (et selskap som mye seinere ble kjent som Finnair).
18.juni 1969 ble den overført til det finske luftforsvaret, merket DO-9
Dakotaklubben ble stiftet og de dro til Finland for å få fatt i dette flyet, i mai 1985 ble det omregistrert før overførselen, til N59NA, og fra 30.juni 1986 har den tilhørt Dakota Norway som LN-
WND.
De årene frem til 2012 fløy den i en slags nøytralisert
DNL farge-drakt. Her er et bilde fra jeg var med Daotaklubben til Duxford i Juli 2011, og de gjennoførte en oppvisning som fikk speakeren på Duxford Flying Legdends Arishow til å rose Dakotaklubben for deres oppvisning med DC-3
Dakota Norwasy C-53 LN-WND at EGSU 10-07-2011 by
Ole Johan Beck, on Flickr
I 2012 ble den malt om til fargene som ble brukt i 1945 av Norsk Luftfarststyre da de tok i bruk 7 ex
RAF Dakotaer for å starte gjenoppbyggingen av sivil luftfart i Norge. Fra 1.april 1946 overtok
DNL, (men alle disse 7 flyene ble en del av DNLs Dakotaflåte som i alt var på 13 fly).
Et av disse flyen hadde en Z på snuten, o det var den maskinen Dakotaklubben ville hedre med ommalingen i 2012. Her vises dette i en klassisk oppvisning på Kjellerdagen sammen de to Harvardene som også er på Torp., fra 3.juni 2012:
LN-WND at Kjeller Air Show June 3rd 2012 by
Dette skjemaet hadde den vel i ca 10 år, og etter det har den fløyet med Norsk flagg og «Little Egypt» på snuten.
Dakotaklubben har skiftet flydag på Torp fra onsdag kveld til Søndag formiddag, og prisen for turene har som alt annet i samfunnet steget en del, se
www.dakota.no
Den flys av trafikkflygere som liker å fly gamle fly, og av stewarder som har den samme lidenskapen. Jeg har også fløyet med den flere rundturer over Vestfold, og kan bare anbefale folk å gjøre det samme!
I september i år var jeg sammen med familie i Vestfold for å vise dem hvor flott det er å fly Dakota, og her er et bilde fra hvordan den sto og ventet på å bli trukket innfor gjerdet slik at vi kunne gå ombord:
Dakota Norway LN-WND at Torp ENTO / TRF 29-09-2024 by
Ha en god dag, og skynd deg å forbedrede det du enda har tid til.