Quote:
Originally Posted by KnutW
Makan!
Akkurat nå forstår jeg litt hvordan Robert Falcon Scott må ha følt det da han kom frem til Sydpolen og så det norske flagget.
Jeg slipper riktignok å spise hesten og gå tilbake i snestormen.
Vi så iskanten på Antarktis da vi snudde. Vindvarselet var litt småuggent da vi startet, men var forventet å bedre seg. Det gjorde det ikke.
Å lande en A340 på is er i seg selv en operasjon som krever gode sikkerhetsmarginer. Rullebanen (isen) må ha en viss friksjon og vinden må være innenfor visse retninger og hastigheter. Pga isforholdene ligger ikke Wolf’s Fangs rullebane helt optimalt mtp fremherskende vindretning, men dette er normalt ikke noe problem. Det var en god del mer fallvind enn forventet, og den var dessverre økende. Samtidig gikk friksjonskoeffisienten på rullebanen ned. Forholdene var heller ikke forventet å bedre seg tilstrekkelig ila. de neste timene, og selv for en fulltanket A340 er det grenser for hvor lenge man kan ligge å vente. Spesielt når nærmeste landingsmulighet er over 4000 km unna. Det er heller ingen grunn til å sose bort tiden -og drivstoffet- unødig hvis det ikke er helt sikre prognoser for bedring.
Sånn er’e bare. «Better safe than sorry» sier’em. Men akkurat nå er jeg både safe og sorry.
Nuvel! På’n igjen i kveld. Ny avgang kanskje muligens sånn omtrent ca 2300, håper vi. Vi får se. Nå skal det soves. Over og ut fra Cape Town.
PS: Grunnen til at bildene er opp-ned er selvsagt at de er tatt ved Sydpolen. Sikkert noe alle skjønner, men jeg bare nevner det.
|
Veldig mye er motsatt på den sørlige halvkule enn på den nordlige, som vindretninger i høy og lavtrykk, månefaser og corioliskraften. Når du kommer hjem etter turen langt syd og ser på bildene er de helt sikkert snudd 180°...