Quote:
Originally Posted by SK384
Jeg har i grunnen alltid lurt på om jeg har fløyet med DC-9-21. Jeg vet helt sikkert at jeg ikke har fløyet med den etter at jeg ble litt interessert i fly på slutten av 70 tallet. Første SAS tur som jeg husker var i 1979 fra KKN- LKL- TOS med DC-9-41. Vi fløy imidlertid en del frem og tilbake til Finnmark i perioden 1970-1972. Dette husker jeg ikke noe av naturlig nok, men med tanke på at besteforeldre kom med 21 maskinen så er vel sannsynligheten svært stor for at jeg også fløy med DC-9-21 en av gangene vi flakset mellom nord og sør. Jeg får høre litt med far om han har noen bilder fra en noen av turene fra den gangen.
|
Hvis du fløy mye til/fra Alta på 70- og 80-tallet var det nesten garantert med -21. Flytypen ble som kjent spesialbygd for
SAS, nettopp for å brukes på korte og tidvis glatte baner i Nord-Norge. Alta hadde på den tiden bare 1600 meter bane og i tillegg høye fjell tett på. Som Discover har oppdaget i det siste, Alta er krevende. Kjenner et par kapteiner i både
SAS og Norwegian som slett ikke trivdes i høyresvingen inn til RWY 29 på Alta med en tung 737-800.
Andre kan sikkert svare mer detaljert, men jeg mener å huske at det stort sett kun var -21 som var satt opp på Alta-flyvningene.