View Single Post
Old 14-10-2024, 01:39   #126
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default Re: Problemer hos Boeing

Fra Sonic Cruiser til Dreamliner som ikke gikk så bra det heller !! (Del 2)

Som antyder i del 1 var ikke StonedCipher og hans ledelse team fra McDD ikke veldig opptatt av dialog med kundene, i Harrys verden var det kun noe oljesøl og masse sand i Dubai og de andre Emiratene og Saudi Arabia hadde ikke akkurat kjøpt masse fly og de valgte L-1011 over DC-10

I lokal avisen var det et stort oppslag om Boeings nye Sonic Cruise, flott grafikk, mye om hvor fort en kunne komme seg fra London til Los Angeles alt så fremtids messing ut, hva kunne gå galt for Boeing mens Airbus drev med 4 motorer (til dels hårfønere) og 777 var det kundene ønsket seg !!

Men hvor lenge var Adam (Harry) i paradiset !! I løpet av dager ! Var Sonic Cruise rebranded til Sonic Looser - kundene (de som betaler for flyet !!) var svaret No Sale !!

Skulle ønske en kunne sett Boeings Presentasjon foran de store kundene, BA, AF, UA, AA, dl, JL, SQ - som nok sjelden snakker unisont - men denne formiddagen i Westin Seattle var det helt sikkert et STORT UNISONT WTF !!! This is the crap you will sell us !! No way Harry !!!

Så ble det stille, veldig stille, uker gikk og plutselig kom fugl fønix opp av Sonic Looser asken…..Dreams of a Dreamliner……dette var noe kundene (de fleste - unntatt - ikke dl) ville ha, ting var på gang igjen. Boeing hadde et fly som var løsningen på mye, what could go wrong, vel det meste og det skjedde.

Så Boeing hadde et solid fremtidsrettet design, et fly som ville ble en Game Changer !! Flyselskapene så for seg Nice - New York, Glasgow - Los Angeles, Kirkenes - Tuscaloosa (ok ble litt ivrig her )

Harry likte ikke denne utviklingen og Alan Mullaly, antagelig den Commercial Director som var pappa´en til 737-800 og 777-300ER ble plutselig FORD CEO, ok han valgte ikke Toyota, men utvilsomt gjorde han en meget god jobb for Ford. Alan M var helt sikkert ikke perfekt, men han kunne snakke med SPEA, med Someone, med investorer og han kunne lytte til kundene.

Så Boeing hadde et meget fremskrittsrettet fly, virkelig det første helt nye design siden 747-100, selv 777 hadde visstnok en meget liten del arvet fra 767 som hadde arvet fra 737 - ikke helt bekreftet, så muligens var 767 pure.

Så what the f….klarte Boeing å gjøre. Vel ført og framst «la oss bygge Dreamliner» rundt om i verden (Lego anyone ?) - helt realistisk hadde Boeing med 777 gjort et meget stort fremskritt som ikke er lett å oppdage, 777 var 100% designet i CAD - tidligere ble det bygget tremodeller og masse annet rart, men 777 seksjonene fra CAD design gikk sammen med millimeter presisjon, absolutt 0 - null modifikasjoner!!

Så hvorfor ikke bygge deler i Japan (de gutta kan jo bygge Toyota og det som verre er !) i Italia (ok som gift med en fantastisk liten italienerinne er jeg en smule skeptisk �� (no darling all ok out here on the Porch)) Den samme italienerinnen endte opp med en meget dyp samtale om kulturelle forskjeller mellom sør Italia og USA med en Boeing Direktør.

Dreamlifter ble designet og utviklet av Boeing Moskva !! (En av de Ukrainske Boeing ansatte i Moskva som jobbet med Dreamlifter er nå her i Seattle og jobber med 777-9)

Vel 787 som etter hvert Dreamliner ble til introduserte en ny fase av Boeings road to Missouri
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 14-10-2024 at 01:43.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote