Quote:
Originally Posted by TLS at OSL
Det virker som om alle tror at Flytoget går på egne spor/skinner mellom Drammen og OSL, og at Vy er mye mer forsinket enn Flytoget. Vy og Flytoget går på nøyaktig samme skinner og spor, og hvis Vy er forsinket p.g.a. feil på sporet, strømbrudd, o.s.v., så er Flytoget det også.
|
Jeg bruker flytoget til
OSL og VY til Oslo eller
OSL omtrent like mye. Uten å ha loggført, er jeg sikker på at VY er mer forsinket på de avgangene jeg tar. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg var på en forsinket flytogavgang.
Quote:
Når det gjelder turister, så tror jeg de aller fleste har forstått at det lønner seg å reise med Vy. Jeg reiser for det aller meste med Vy mellom Oslo S og OSL, og det er alltid massevis av turister på toget. De gangene jeg må ta Flytoget, ser jeg nesten ikke en eneste turist om bord, og det skjønner jeg godt. Hvorfor skal de betale nesten dobbel pris med Flytoget for å komme 1 minutt fortere frem?
|
Fordel med å bruke flytoget varierer nok litt med hvor man går på.
Prøv Asker, Sandvika eller Lysaker kl 0700. Forskjellen er enorm, og spesielt når man har bagasje.
Fra Oslo S er ofte begge togene fulle, og på enkelte tider er flytoget fullere enn VY.
Quote:
Personlig synes jeg det er på tide at Vy overtar for flytoget. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett Flytoget kjøre med kun noen få passasjerer til eller fra OSL, mens Vy har fulle tog. Da er det vel mest hensiktsmessig at Vy får kjøre strekningen Drammen - OSL slik at kapasiteten blir utnyttet?
|
På samme måte så ser jeg ofte overfyllte flytog, og VY tog med bare noen få passasjerer. Det kommer an på hvor man er og når på døgnet det er.
Som et skudd fra hofta, jeg kunne tenke meg å se at Stabekk-togene ble ofret først, og at man gikk over til kun 3 tog i timen (til Drammen) som en prøveordning for å se hvor ille det blir for passasjerer til
OSL. Det er vel liten tvil at mer kø på veiene blir en umiddelbar konsekvens.