Den gang
NSB hadde ansvaret for alt og var den eneste som kjørte tog i Norge, slapp vi i hvert fall å stå på perrongen å se at det kom et tog som ikke kunne ta med passasjerer fordi de "ikke har konsesjon på denne strekningen".
Det skjedde meg og ca. 150- 200 andre en vinterkveld på
OSL. Det var -10 gr., og det kom et tog. Noen få gikk av, og vi andre begynte å gå inn på toget. Da kom konduktøren og ropte og skrek at vi måtte gå av igjen fordi de ikke hadde konsesjon til å ta med passasjerer til Oslo S. Dette var toget fra Trondhjem, det var nesten ikke passasjerer om bord, og de hadde ikke lov til å ta om bord passasjerer fra Lillehammer og Oslo, selv om det var god plass om bord! 5 min. senere kom Vy fra Lillehammer, og alle gikk om bord på et tog som det allerede var mange på.
Flytoget hadde gått noen få minutter tidligere, nesten uten passasjerer, og jeg ser ingen grunn til å fortsette med et slikt system. Det må jo være bedre for alle at kapasiteten blir utnyttet optimalt, slik regjeringen nå ønsker å legge opp til?
Å la jernbaneselskaper konkurrere om å kjøre tog på de ulike strekningene virker ikke (noe det jeg skriver over bekrefter), og det er en grunn til at man nå etter hvert går tilbake til "den gamle løsningen" i England.