Thread: RIP Flytoget
View Single Post
Old 30-09-2024, 11:02   #38
magtje
ScanFlyer Blue

Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er ingen sammenheng mellom konsesjonen flytoget har i dag og gjeld etter bygging av Gardermobanen. Flytoget har sin rett på kapasitet/ruteleier på grunn av konsesjonsavtalen med Jernbanedirektoratet. Det er denne som utløper i 2028. Gardermobanen er i dag en helt normal og integrert del av det nasjonale jernbanenettet.

Det stemmer at Flytogets konsesjonsavtale gir rett på kapasitet, men jeg har ikke sett at den gir verken krav om premium eller eksklusivitet.

Er du helt sikker på at det har vært en slik rettsak? Bane NOR og Vy har veldig forskjellige roller, så det virker rett og slett underlig at de skal gå sammen om en sak mot Vys konkurrent og Bane NORs kunde.
Slik jeg har lest det og forstått det så sitter Flytoget (tidligere NSB Gardermobanen) v/ Næringsdep (Hvorfor er ikke de under Samferdselsdep ?) på gjelden for byggingen av Gardermobanen. Som en del av dette fikk Flytoget visse rettigheter frem til 2028 igjennom nevnte konsesjonsavtale inkl retten til 6 avganger i timen og eneretten til å drive "premium" togtransport til/fra OSL.

Siste punkt: Det var en sak mellom BaneNor og Flytoget for et par år siden da man la om Oslo S ifb Follobanen og Flytoget ble flyttet fra "Flytogterminalen" til dagens spor. BaneNor og VY mente at Flytoget ikke hadde krav på eget område (faste spor og venteområdet) og retten til egen profilering, mens Flytoget mente noe annet pga konsesjonsavtalen som ble gitt da de starter opp og gjelder så lenge gjelden deres nedbetales. VY og SJ Nord hev seg da på og mente at hvis Flytoget hadde den retten så hadde de også rett til det samme. Retten (muligens forliksrådet) kom frem til at Flytoget hadde krav til eget området (spor og venteplass) og profilering av disse stedene pga konsesjonsavtalen. Det er derfor du finner dem fast på spor 10(?) med egen profilering. Det samme på OSL.
Vy og SJ Nord tapte sin sak pga de ikke hadde dette nedfelt i sin konsesjonsavtale. Noe som neppe hadde blitt gitt om ikke Flytoget hadde sitte på sine økonomiske forpliktelser.
Tar jeg ikke helt feil så sto Flytoget (da NSB Gardermobanen) også bak (del)finansieringen av Flytogterminalen på Oslo S, som gjorde at BaneNor måtte gi dem tilsvarende fasiliteter og tilgang da dem flyttet dem for noen år siden til sentralhallen.
Alt dette opphører som sagt i 2028 når gjelden er nedbetalt og konsesjonen (som ble gitt i 1998) slutter.

Hadde det kun vært pga konsesjonen slik du beskriver, så tror jeg staten kunne ha overstyrt dette og slått sammen Flytoget og VY (med den nye rutemodellen) idag pga de er eiere både i Flytoget, VY og BaneNor.

Last edited by magtje; 30-09-2024 at 11:38.
magtje is offline   Reply With Quote