Quote:
Originally Posted by Someone
En EBIT på minus $22 mill i årets andre kvartal, marginalt bedre enn i fjor. Men fortsatt ikke noe å skryte.
De 3 787-8 maskinene skal leveres tilbake til leasingselskapet i løpet av 2024, slik at flåten da vil være 12 787-9. Forretningsplanen skal justeres til en høyere andel faste chartere/oppdrag sammenlignet med opprinnelig.
Dessuten har de sett at de må komme seg inn i GDSene
|
Jeg tror det er et klokt valg og ikke ta tilbake de 3 787-8. Det er nok med å ha 787-9 med to forskjellige konfigurasjoner, om ikke de skulle blande en tredje konfigurasjon. 787-8 passer uansett dårlig inn i Norse sitt rutenett med vektene på 787-8 vs 787-9.
Å vokse koster også en masse penger. For å komme seg gjennom sommeren har det vært trening av mannskap, samt innleie av instruktører. Det har vært stort press på instruktører, noe som har medført en masse fridagskjøp, noe som er dyrt.
I Q2 ligger også dette med kredittkort selskapene. Mye av Passasjerene som har fløyet i Q2 vil bli bokført i Q3. Dette kommer også av at det er mye «last minute» bookings. Med den gamle avtalen ville en «last minute» booking i juni bli utbetalt i august. Med en ny avtale er denne tiden redusert.
CDG rutene under OL har vært en stor skuff. Dette går også igjen hos AF-KLM
Når en går inn i 2025 har nok selskapet fått statistikk nok til å se hvor pengene ligger. Jeg tipper på at sommer 2025 blir veldig lik sommer 2024.