Quote:
Originally Posted by LN-MOW
Det har vel med avtaler å gjøre, og de er det nok neppe mulig å samkjøre ..
|
Faren med avtaler som er basert på hinehårde dager er jo at de blir mer en unnskyldning enn en årsak. Når en som et resultat får flere fraksjoner som skal arbeide i den samme sfæren blir det jo som et fly som er sammensatt av flere løse deler men som mer eller mindre følger hverandre i en dårlig formasjon (som en Boeing?! Sorry, kunne ikke la være).
I morgen skal jeg ha 4 flyginger med 3 forskjellige sett med kabinbesetning. I bunn og grunn har vi alle de samme arbidstidsbestemmelsene men nå har en jo nesten ikke peiling på hvem som er ombord i flyet og enda mindre peiling på når maksimum arbeidstid nås og den slags. Når en så skal gå mellom diverse ekstremiteter av flyplassen for å komme fra et fly til et annet er jo det fint for tidtabellen, spesielt siden administrasjonen sier at det å være på tiden er et viktig parameter for kunden (spesielt for
LHR flyginger for oss).
Men, denne slags løsninger er jo perfekt for, nettopp, administrasjonen som trenger masse folk for å holde styr på, og ikke minst, planlegge, alt dette her. Og det koster jo også penger som kunne bli gitt til kabinbesetningen, for eksempel, hvis en bare kunne arbeide litt mer effektivt og samkjørt.
Men administrasjonen er blitt et monster som vet å passe på seg selv og gro "organisk" siden det alltid er plass til mer administrasjon til å administrere det gamle som er "modifisert" til å blir "moderne", gjerne med dobbel kompleksitet.
Det blir jo enda mer frustrerende for de involverte når de vet, og ser, at det er mulig å få til noe som er bedre men kun stanger hodet i veggen til administrasjonen til det går hull i veggen, som nå må fikses, og dermed må det bli et spareprogram i stedet...