Nå med
CSA Czech Airlines på vei ut av SkyTeam (forlater 26. okt 2024), så har
SAS en gylden mulighet til å bli SkyTeams selskap i Nord- og Øst Europa, hvor SkyTeam allerede er svake.
SAS bør imo fremtiden satse på å bygge opp et feeder nettverk med
CRJ/EMJ via
CPH fra Skandinavia, Baltikum og Øst Europa så fort som CH-11 er over og økonomien tillater det.
Da har SkyTeam og AFKL (sannsynlig fremtidig storeier i
SAS) følgende knutepunkter (med noe overlapp):
CPH (SK) for Skandinavia, Baltikum og Øst Europa. Longhaul: Secondær Nord America og Midtøsten (India og Gulfen) med evt A321LR/
XLR og A330.
AMS (KL) for UK/ Irland og Sentral Europa (Tyskland, Sveits, Østerrike) og delvis Sør-Øst Europa. Longhaul: Nord Amerika og Asia.
CDG (AF) for Sør Europa (Frankrike, Portugal, Spania og Italia). Longhaul: Nord-/ Sør Amerika og Afrika.