View Single Post
Old 08-08-2024, 10:15   #38
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Thumbs up Re: Amerika - Sommer 2024 Live

I dag var det Tore Viking som var satt opp på flighten og boardingen gikk som det skal med skandinavere.. Her er det bare å storme gaten, enten fordi du ikke skjønner at det er proirity boarding, eller at du har gullkort og SKAL først inn (Selv om sikkert halve flyet er gull eller mer). Rent egoistisk så synes jeg jo også selvfølgelig at business burde boarde før statuskunder de gangene jeg sitter der selv.. På OSL så gjør det jo det noen ganger. Nå har vi fast rutine ved setevalg hvor junior, herr og fru Sud tar vindu (Junior har forstått at partall er bra) aå i dette tilfelle rad 4-5-6 for oss og jentene på de to midsetene i rad 5 da de kniser og koser seg. (CPH-BKK i julen er også nå sikret i denne T formasjonen.)

Var litt vill og gærn denne gangen og reiste for første gang i joggesko..(!). Synes det ikke passer seg på fly, men så lenge jeg ikke blir dement så ungår jeg i alle fall shorts. Sorry – men når jeg ser u-dusjede sitte å gni de hårete lårene sine ned i disse setene i timevis så blir jeg uggen. Høydepunktet for meg er som vanlig denne champisen før takeoff og bloody maryen umiddelbart etter avgang.

Helt greit crew med en meget innesluttet pursher fra Danmark og en skikkelig hyggelig vert fra Sverige som fløt frem og tilbake så man skulle tro han jobbet for et selskap fra Midøsten/Østen. Men så må vi syte da… Vinene er like elendige som vanlig (hvorfor ikke bruke en hundrelapp mer på flaskene og heller øke de grisedyre billettene med de 30-40 kronene gjennomsnitts-passasjeren ville drukket mer? Eller at man kunne kjøpe seg opp på en vinpakke? Kjip skrukork-vin på 40-50.000 kroners billetter er unødvendig.

Maten.. Tenk, her kan du på business class over Atlanteren velge mellom to (2) hovedretter (pluss en vegetar – men det mener jeg er spesialmat). Det er jo helt hinsides… Husker SQ hadde på en deilig tur fra SIN-LHR før vi fikk alle ungene hvor det var fem (5!) retter å velge mellom på monkey.. Og alt var spennende og godt. Maten var helt kjønnsløs og jeg var den eneste som spiste opp da jeg var grisesulten etter furtingen på food courten. Frokosten er jo også skikkelig trist og som vanlig kald.

Fru Sud himlet med øynene og la seg til å sove, og det gjorde hun til hun ble omtrent ristet opp før hjulene gikk ut. Igjen – well spent money når ingen spiser, far tar noen pjoltere og barna selvf ikke drikker (som jeg vet om). Hvis det åpner seg for changes på Thailand turen til julen så kommer jeg til å avbestille og booke i apekatt i stedenfor.

Svært ambivalente følelser å sjekke inn i Skandinavia igjen på CPH, men ganske deilig når været er fint og man har ganske sans for reisefølget sitt. Loungen på CPH var ren og hyggelig og rakk en time der får det ble ei 320 hjem. Rart hvor glad man blir når de roper opp at slusen foran er ødelagt så man må gå inn trappen bak.. Får den gode gamle Scanair-følelsen. Junior sa til flyvertinnen «Oj så fint, har dere toalett bak her også». Flyet var satppfult så vårt blokkerte sete ble besatt av en flyvertinne som hadde jobbet på ATL flighten så da ble det masse koseprat. Bagasjen om først(!?!) på båndet og alle seks kolli var der… Herlig. Oslo Taxi var forhåndsbooket og en deilig sliten maxi ventet på oss – da var det virkelig over.

Så… Amerika… Fremdeles verdt det.. Tre ganger så dyrt som for noen år tilbake – men fremdeles kvalitet for pengene på samme nivå som Europa. På en OK restaurant koster jo halvliteren 7 dollar og forretten 14, så man kan komme seg greit unna. Dele hovdretter osv dom man har vært for forfengelig til å gjøre før hjelper jo også på budsjettet. Det er små-shoppingen på Target osv som har blitt møkk-dyrt og tjenester som å leie båt og slik. Men det viktigste er at man endte vel opp med ca 200.000 eurobonuspoeng for turen og da mener jeg jo man er i pluss (no pun intended)

Takk for turen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	01.jpg
Views:	317
Size:	109.2 KB
ID:	54911   Click image for larger version

Name:	02.jpg
Views:	311
Size:	107.0 KB
ID:	54912   Click image for larger version

Name:	03.jpg