Quote:
Originally Posted by flyinteressert2
Nye innstillinger de siste dagene. Det minner mer om mangel på crew enn noe annet, om ikke noen sitter på annen informasjon?
|
Kan ikke gjentas for ofte: grunnen er som regel crew. Svarte på dette litt lenger opp her, og har funnet noen få Tech-kanselleringer, så tar selvkritikk på deler av det jeg skrev sist. (Digresjon). Har vært minst en crew-relatert kansellering veldig mange dager i sommer, men den siste uka nå har situasjonen bedret seg litt. En del crew er tilbake fra ferie, og veldig snart tas produksjonen en del, så da er det mer å gå på.
I sommer har
NAS manglet maskiner, mens
SAS har manglet crew. Ofte gjør maskin-mangel at punktligheten går ned, fordi man må legge suboptimalt ruteprogram for en del maskiner, mens crew mangel skaper mer kanselleringer. Av den grunn har de to selskapene her til lands blitt rammet av de massive
ATC-utfordringene på kontinentet i sommer på ulik måte. For Norwegian, som i mindre grad går på tid, må de ofte måttet vente fordi de da har mistet «sin plass i køen», mens
SAS ofte har måttet vente på tid selv om de har vært klare på rute. Det har skjedd enkelte ganger i sommer av
SAS-flyvninger har blitt kansellert fordi de har blitt stående å vente så lenge på slottid at crewet har gått ut på tid. Typisk konsekvens av å ha for få ansatte