Quote:
Originally Posted by KnutW
Dette "trikset" brukes av de fleste flyselskap verden over. Det er sikkert tusenvis av forskjellige faktorer som spiller inn, men mye henger sammen med betalingsevne og -vilje i det aktuelle tredje-landet. Ofte vil en tur f.eks. USA - Vest-Europa bli billigere hvis man i stedet for CPH/ AMS/ FRA/ LHR etc. bestiller billetten videre østover. Kiev var i en periode før krigen særs billig og såvidt jeg husker var saken med Lufthansa bestilt dit.
Utrolig nok er (var i vår) det billigere å kjøpe billett OSL- FRA- JNB/ DEL enn bare FRA- JNB/ DEL. Mulig noe valutagreier og markedsposisjonering eller forsøk kapring av betalingsvillige kunder har noe med saken å gjøre. Til sist blir det en avveiing flyselskapet selv må gjøre; lønner det seg for oss totalt, selv om noen misbruker ordningen eller skal vi slutte med det?
Juridisk tror jeg neppe argumentet mot å "hoppe av" holder i noe sivilisert rettsvesen dersom ikke bestillingsklausulene i kontrakten mellom passasjer og flyselskap endres drastisk.
|
Nå er det gjerne en ekstra betalingsvillighet for å fly nonstop, som jo ikke er uvanlig eller rart. Så da blir ting ut fra endel store hubber ofte dyrt.
Dessuten selges ikke flyreiser som terrassebord og prises per meter. En tur fra A til B eller et annet produkt og vare enn enn tur fra A til C, selv om den tar deg via C.