Senest i fjor sommer var det store problemer, men de ble løst med myyye innleie
https://edge.flyprat.no/showthread.php?t=156687
Moderert oss noe? Skal kundene til
SAS godkjenne og synes det er greit at slike utfordringer oppstår gang på gang? Kundene forventer å bli fraktet fra A til B, og innfrir ikke selskapet det, så må de tåle litt pepper i media. Det er helt legitimt å spørre om årsakene til at problemene oppstår, spesielt når andre aktører tilsynelatende får til planleggingen på en vesentlig bedre måte.
Tror heller ikke man skal utelukke at grunnen til noe av sykdommen i helgen er at de ansatte har blitt pushet såpass mye den siste tiden at folk er utslitt og ikke føler seg fit-for-flight. Er dette tilfellet, er årsaken ikke sammenfallende tilfeldigheter, men et problem som er oppstått grunnet dårlig planlegging og arbeid fra ledelsens side. Internt fra crew, til og med kanskje en «varslet krise».
Selvfølgelig, to birdstrike på samme dag skjer er uheldig, og noe av problemene i dag skyldes kanskje gårsdagens hendelser (jeg har ikke sjekket). Men uansett er crew-mangel blitt en gjenganger hos SK, og hvis de faktisk planlegger å ha så små marginer på crew (noe jeg tviler på de gjør, men som det nesten kan virke som til tider), så kan man nesten si at innstillingene er «fortjent» for selskapet. Utad virker det som at hard styring og
HRM har vært fokuset de siste årene, men til slutt sier alt stopp en vakker dag. Effektiviseringer kan ikke presses på de ansatte i det uendelige, da blir resultatet sykemeldinger og økt misnøye og gjennomtrekk.
Noe gjøres med andre ord ikke optimalt når andre får det til så tilsynelatende mye bedre.