Quote:
Originally Posted by regnerden
Jeg forsvarer ikke SAS her, men la oss forsøke å tenke litt klart her da dere. Ja, dette er den første store utfartshelgen og regulariteten har ikke vært bra. Men, før man raser om at bemanningsplanleggingen er elendig og blablabla… : når var sist dette skjedde? Det høres ut på enkelte her som at dette skjer hele tiden. Hvis dere hadde visst hvor mye sykdom det er/har vært denne helgen hadde dere nok moderert dere noe, men jeg også synes det er morsommere å være litt tabloid i måten å uttrykke meg på når jeg ikke kjenner realitetene, så jeg klandrer dere ikke
Og til slutt: Det er snakk om 10 flyvninger omtrent. Det er en del, men så sjukt mye er det ikke. Merk også at alt av sydentrafikk fra andre steder enn OSL gikk i går.
Så ja.. følte bare for å komme med en motvekt til det dere og mediene skriver. Noen ganger skjer det ting, og ting går på tverke. I går var en sånn dag for SAS. Jeg mener, hvor stor er sjansen for to birdstrike samme dag?
|
Senest i fjor sommer var det store problemer, men de ble løst med myyye innleie
https://edge.flyprat.no/showthread.php?t=156687
Moderert oss noe? Skal kundene til
SAS godkjenne og synes det er greit at slike utfordringer oppstår gang på gang? Kundene forventer å bli fraktet fra A til B, og innfrir ikke selskapet det, så må de tåle litt pepper i media. Det er helt legitimt å spørre om årsakene til at problemene oppstår, spesielt når andre aktører tilsynelatende får til planleggingen på en vesentlig bedre måte.
Tror heller ikke man skal utelukke at grunnen til noe av sykdommen i helgen er at de ansatte har blitt pushet såpass mye den siste tiden at folk er utslitt og ikke føler seg fit-for-flight. Er dette tilfellet, er årsaken ikke sammenfallende tilfeldigheter, men et problem som er oppstått grunnet dårlig planlegging og arbeid fra ledelsens side. Internt fra crew, til og med kanskje en «varslet krise».
Selvfølgelig, to birdstrike på samme dag skjer er uheldig, og noe av problemene i dag skyldes kanskje gårsdagens hendelser (jeg har ikke sjekket). Men uansett er crew-mangel blitt en gjenganger hos SK, og hvis de faktisk planlegger å ha så små marginer på crew (noe jeg tviler på de gjør, men som det nesten kan virke som til tider), så kan man nesten si at innstillingene er «fortjent» for selskapet. Utad virker det som at hard styring og
HRM har vært fokuset de siste årene, men til slutt sier alt stopp en vakker dag. Effektiviseringer kan ikke presses på de ansatte i det uendelige, da blir resultatet sykemeldinger og økt misnøye og gjennomtrekk.
Noe gjøres med andre ord ikke optimalt når andre får det til så tilsynelatende mye bedre.