Hvordan klarer de å gang på gang mangle crew? De siste drøye to årene har jeg daglig fått annonser på Facebook fra
AAP at de søker kabinbesetning til SK på
OSL,
CPH og
ARN, og i en lengre periode også
BGO. Har de for høye krav slik at ingen kommer igjennom nåløyet? Er gjennomtrekken såpass stor at de ikke klarer å holde tritt i bemanningen? Har pensjonsbølgen av de nåværende som har jobbet i selskapet i «alle» år inntruffet? Klarer ikke ledelsen å planlegge godt nok? Er det ingen som vil jobbe i selskapet lenger? Eller er grunnene noe helt annet?
Det virker snodig at de etter fjorårets heftige mangel rart at de ikke har lært, eller var mangelen da såpass stor at det har vært vanskelig å ansette nok selv på et år? Er det noen som har et tall/anslag på hvor mange de faktisk manglet/mangler i fjor eller i år?
Synes det er rart at de gang på gang kan slite såpass mye da det virker som at deres konkurrenter i samme marked ikke har lignende problematikk. Kan jo se ut til at markedet for søkere tynnes noe ut, da DY søkte etter folk til neste sommer på
OSL og
BGO allerede for noen uker siden, men til gjengjeld klarer jo de å få flyene i lufta. Eller er det fordi de pga forsinkelser hos Boeing har færre fly enn planlagt og derfor et lite overskudd av crew?
Blir spennende å følge med på de kommende forhandlingene som vel starter om en drøy måned.