SAS har imo behov for en flåte som denne i fremtiden (5-10 år frem over):
Regional (
SAS Link, Kopi av KLM Cityhopper?):
Embraer 175 (ca 75 seter - Erstatter dagens
ATR + en økning for mindre/ tynne regional ruter)
Embraer 190 (ca 96 seter - Erstatter dagens
CRJ + en økning for mindre/ tynne regional ruter)
Embraer 195 (ca 120 seter -Erstatter tidligere A319/ B736 kapasitet)
Den største veksten (i 1. omgang) bør komme her for å styrke huben og få opp frekvensen/ nye ruter.
Mediumhaul Scandinavia/ Europa (
SAS Mainline med evt.
SAS Connect)
Airbus 320ceo/neo (ca 180 seter - Dagens flåte. Main A/C på Mediumhaul)
Airbus 321ceo/neo (ca 210 seter - Til heavy ruter ex
CPH til f.eks
AMS/
CDG/
LHR/
ARN/
OSL osv..., samt til "Syden" i ferier/ helg).
Mindre økning her, da meste parten av flåteutvidelsen tas av
SAS Link (i 1. omgang).
Longhaul:
Airbus 321LR/
XLR (ca 150 seter - Tynne LH ruter til Nord America og Midtøsten/ India. Flåten bør imo dobles)
Airbus 330-300/900neo (ca 250 seter - Hoved A/C for LH nettverket)
Airbus 350-900 (ca 300 seter - Tyngre og lengre (utover A330 range) LH ruter som
NYC/
ATL/
LAX/
HND/
ICN).
Økning av LH- flåten fra dagens 15 til 20-25 fly hadde vært ideelt/ ønskelig.
SAS flåte vil da være bygget på 4 familier; Embraer 170/190, Airbus 320, Airbus 330 og Airbus 350. De 2 siste (A330/350) er det mulig med samme piloter på.
Og på lengre sikt kunne følgende fly passet inn:
Airbus 220-100/300 for å fylle gapet mellom Embraer 195 (120 seter) og Airbus 320 (180 seter), eventuelt Airbus 319neo hvis dem får et godt tilbud fra Airbus og ønsker å bygge på A320 familien.
Det er mitt ideale
SAS flåte nå etter CH-11, nye eiere (inkl AF/KL) og med håp om at vi ser en utvidelse av
SAS rutenett/ flyflåte og trolig styrking av
CPH huben.