Quote:
Originally Posted by magtje
Imo vil jeg tippe de går for E-1 (E175/E190) først siden jeg vil tippe styrking av CPH huben står øverst på prioriteringslisten og at det er enklere og raskere (inkl fra deres nye eiere AFKL som er iferd med å kvitte seg med flere av dem) å få tak i E-1 vs nyere E-2.
I tillegg så spiller vel kostnader også inn, spesielt nå rett etter CH-11, og da er det billigere å "lease"/ kjøpe brukte E-1 fly vs å anskaffe helt nye E-2 fly.
|
Embraer E-1 serien ser ut til å passe
SAS perfekt på korte strekninger med mindre belegg. Både Air France og KLM har gode erfaringer med maskinen og den ser ut til å ha økende popularitet. Jeg leste et sted at selv om E-1 er eldre maskin, så har det en fordel ved å være lettere en den mer moderne E-2 modellen. Andre her vet sikkert mer om dette.
A220 er vel det som evt ville vært alternativ innen dette segmentet, men den maskinen er betydelig dyrere å anskaffe og
SAS skal jo uansett ikke benytte den på lange europeiske strekninger så det blir i såfall mer fly enn de trenger.
https://simpleflying.com/embraer-e19...rity-analysis/
https://simpleflying.com/airbus-a220-vs-embraer-195/