Quote:
Originally Posted by magtje
Flere luftfartsmediaer skal ha meldt at SAS ønsker å utvide Embraer flåten og SAS Link plattformen istedenfor dagens wetleasinger med CRJ/ ATR.
Om det blir med "gamle" E-1 eller nye E-2 kommer vel ann på hvor fort dem ønsker å utvide flåten.
Imo vil jeg tippe de går for E-1 (E175/E190) først siden jeg vil tippe styrking av CPH huben står øverst på prioriteringslisten og at det er enklere og raskere (inkl fra deres nye eiere AFKL som er iferd med å kvitte seg med flere av dem) å få tak i E-1 vs nyere E-2.
I tillegg så spiller vel kostnader også inn, spesielt nå rett etter CH-11, og da er det billigere å "lease"/ kjøpe brukte E-1 fly vs å anskaffe helt nye E-2 fly.
|
Dette er veldig spennende, og jeg tror det er et riktig valg. På kort sikt sikt er E1 et av få fly som er lett å få tak i og på lengre sikt kan E195-2 være veldig bra for å komplementere A320 for å bygge frekvens, og fungerer også for tynne ruter og norsk regionalflyvning. Samtidig er den vel fleksibel nok til å ta charter fra småbyer. A220-300 er for nær A320 i kapasitet og A220-100 er vel ikke spesielt kostnadseffektiv. For passasjerer er ikke Embraer noe dårligere enn A320/737, selv med litt mindre plass til baggasje.
Er noen av disse luftfartsmediene tilgjengelig for allmennheten?