Quote:
Originally Posted by FBI2012
Med Air France/KLM på eiersiden kan SAS etterhvert dra nytte av stordriftsfordeler ved flybestillinger innen samme typekategori når de kommer inn under en airline-group. Air France /KLM har inne en bestilling på hele 50 stk A350 og opsjoner på ytterligere 40 maskiner. Dersom SAS nye eiere ser det hensiktsmessig at SAS raskt øker sin LH-flåte, er det ingenting i veien for at noen av disse tilfaller SAS.
|
Ja, men samtidig er det maskiner AF/KL har bruk for selv. Og da får de jo 100% nytte av maskinen, ikke bare 19.9% hvis de «gir» de til
SAS.
På en annen side, er jo langdistanseflåten til
SAS såpass liten at selv få fly har merkbar effekt.
Dog skal
SAS på mellomlang sikt ha behov for mer kapasitet har jeg heller tro på en kombinasjon å forlenge eksisterende leasingavtaler, få tilgang til maskiner gjennom leasingselskapenes ordrebok, eller se i brukt markedet. Sistnevnte har jo f.eks Thai, Lufthansa etc, skaffet seg flere A350-900 gjennom, dog bør de da rekonfigureres til
SAS standard.