I USA handler det vel mer om tilgang til gate enn slot (selv om New York flyplassene har en viss begrensing på antall flybevegelser).
For
SAS og for andre selskaper er hovedproblemet at dem alle vil fly samtidig (innenfor et par timer) pga tidsforskjellen og slik at dem når Europa til morgenbølgen i deres/ partneren
HUB.
Men hvis
SAS vil flytte flere avganger til sen ettermiddag fra
ARN/
OSL (og evt
CPH) og kveld fra
JFK så burde det være åpning for det ved
JFK, da Terminal 1 (som dem bruker) er vel mest full fra morgen (Asia bølgen) til tidlig kveld (når Europa bølgen er over). Da er det vel ledig plass inntil en mindre midtnattsbølge (både til Asia og Europa).
Men alt dette vil bedre seg trolig når nye Ter 6 og utvidelsen av Ter 1 står ferdig om noen år. I tillegg skal jo Lufthansa gruppen (sammen med et par andre Ter 1 selskaper) flytte over til Ter 6 når den står ferdig, så da frigis det nok noen "gate slot"
Btw: En sen ettermiddags LH bølge fra
CPH kunne sikkert ikke være så dumt, da man gir flere et senere alternativ enn idag og større muligheter for rerouting hvis AF/ KL og DL får forstyrrelser i
CDG/
AMS.
I tillegg så kan Delta ta seg av tidlig morgen/ formiddag fra Skandinavia og tidlig ettermiddag fra USA. Dermed større mulighet for 2x daglige på flere ruter.