View Single Post
Old 19-03-2024, 19:55   #282
Frode789
ScanFlyer Blue
 
Frode789's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 315
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

1,5 år siden sist, så ny update blant alle A380 carriers.
Endringer (negativ i rød, positiv i grønn).

Gravplassen:

- Air France. 10 stk.
Retired.

- Thai. 6 stk.
Retired.

- China Southern Airlines. 5 stk.
Nå retired.

- Malaysia Airlines. 6 stk.
Nå retired.

Lever på lånt tid/trolig retired innen ~5 år:

- Qatar. 10 stk.
Samme status som sist. 8 stk aktive, men er ute så snart nok A350s er levert. Er sagt gradvis utfasing denne gangen, så ikke de går på en ny smell mtp. kapasitet <-> etterspørsel. Flys idag på:
Doha – Bangkok
Doha – London Heathrow
Doha – Perth
Doha – Sydney

- Etihad Airways. 10 stk.
I bruk igjen. 4 stk aktive, lever nok også høyst usikkert, men ikke bekreftet gravlagt som hos Qatar. Flys idag på:
Abu Dhabi – London Heathrow
Abu Dhabi – New York JFK

- Korean Air + Asiana Airlines. 16 stk. (Asiana RR 6 stk, Korean EA 10 stk).
Korean 6 aktive, Asiana 6 aktive. Som sist så er planen at disse skal retires ila. årene framover, dog er det mer sannsynlig at de beholdes enn f.eks hos Qatar. Flys idag på:
Seoul Incheon – Los Angeles (OZ)
Seoul Incheon – Toyko Narita (OZ)
Seoul Incheon – Los Angeles (KE)
Seoul Incheon – New York JFK (KE)

Gode utsikter/bekreftet "good":

- Lufthansa. 14 stk.
6 stk solgt tilbake til Airbus. 6 stk aktive, 2 siste aktive ila 2024. De resterende 8 stk har fått ny levetid, og har gradvis blitt satt inn igjen, og skal nå også få cabin retrofit. Det blir ikke LH sitt nye Allegris produkt, men et eget spesielt for A380. (sikkert ikke like bra produkt, men uansett positivt med etterlengtet cabin retrofit og mange nye år i flåten til LH). Dette gjør jo at utsiktene for de er "oppgradert" ift. sist. Ingen investerer dyre kabin oppgraderinger for så å gravlegge de noen få år senere. Flys idag på:
Munich – Boston
Munich – Delhi
Munich – Los Angeles
Munich – New York JFK
Munich – Washington (IAD)

- ANA. 3 stk.
Har et godt market på leisure mellom Hawaii og Japan som er basert på disse 3 A380 flyene eksklusivt + ombygging på Honu pga. det. Flys idag på:
Tokyo Narita – Honolulu

- Emirates. 119 stk.
Trengs ikke si så mye her. Vi kommer til å se A380 selv inn i 2040 her. Spesielt med delay av 777-9 så fikk mange A380 "nytt liv" da de måtte retrofitte mange flere A380s med Premium Economy enn de tidligere hadde tenkt. Ca 60 stk kommer til å ha PE. Flys idag på: Sykt mange plasser :P

- British Airways. 12 stk.
Brukes til god effekt spesielt mtp. LHR slot constraints. Flere av deres fly har nylig gjennomført heavy maintenance, så disse flyene var ganske trygge, men retrofit ble utsatt som gjorde at noen begynte å bli usikre om deres framtid. Men ble nylig bekreftet (igjen) at alle 12 A380 er planlagt retrofitted med nye club suite, de bare er sykt trege.. Men er jo positivt, også at det skal komme ikke bare deres club suites, men et helt nytt first class produkt på A380. Spennende!
"Now British Airways has further confirmed that we’ll see the first Airbus A380 reconfigured in late 2025 or early 2026, and that’s the point at which we’ll see Club Suites on these planes, as well as the carrier’s new first class product!"
Rykte:
"A380 F will be 6F upstairs. One of the crew said he's seen renders and provided feedback on it. Said it's a seat and a separate bed, and that it will really impress. We watched the video of a the new JAL A350 F suite, and he said the BA design is better and more spacious.
A380 gets it first, possibly 2025, possibly earlier.
Said he wasn't clear what fleet gets it after but that there were rumours that it would end up on the 777s (777X factory fresh in 2026 perhaps?) in a 4F config."

Flys idag på:
London Heathrow – Boston
London Heathrow – Chicago O’Hare
London Heathrow – Dallas/Ft. Worth
London Heathrow – Dubai
London Heathrow – Los Angeles
London Heathrow – Johannesburg
London Heathrow – Miami
London Heathrow – San Francisco
London Heathrow – Washington Dulles

- Qantas. 12 stk.
2 stk retired, alle resterende 10 stk planlagt aktive ila 2024. Tror det gjenstår 1 frame som ikke er retrofitted enda. Flys idag på:
Melbourne – Los Angeles
Sydney – Johannesburg
Sydney – Hong Kong
Sydney – Los Angeles
Sydney – Singapore – London Heathrow

- Singapore. Originalt 24 stk. Før covid var det 19 stk.
Nå nede i 12 stk. Alle 12 har nylig fullført retrofit. Singapore har profitable long haul ruter som A380 fungerer bra på. Flys idag på:
Singapore – Delhi
Singapore – Frankfurt – New York JFK
Singapore – Hong Kong
Singapore – London Heathrow
Singapore – Melbourne
Singapore – Mumbai
Singapore – Paris CDG
Singapore – Shanghai Pu Dong
Singapore – Sydney

Last edited by Frode789; 19-03-2024 at 20:03.
Frode789 is offline   Reply With Quote