Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Jeg er kanksje mer av en optimist enn fysiker, men jeg følger nøye med eBeaver prosjektet som Harbour Air i British Columbia driver. C-FJOS har nå gjennomført 50 Flighter og forsetter å simulere rutemønster til verdens nest største sjøfly operatør.
Det første batteriet de benyttet ble for fort slitt ut, men med de nye batteriene fra H55 i Sveits er det operative fullt innenfor 95% av alle Harbour Air sine ruter, med 25 minutter reserve.
Det er jo en litt anderledes operasjon, et rutenummer / avgang kan opereres av opptil 6-8 maskiner etter behov.
Ja det har vært forsinkelser, men sertifiseringen er i full gang med både Amerikanske og Kanadiske myndigheter. De har allerede oppnådd et meget kritisk sertifiserings mål: eMotoren er sertifisert som godkjent propulsion for Aircraft.
|
Jeg kunne tatt med et avsnitt om ekstreme cases og hvorfor de er meningsløse, men. Altså, en 25 minutters flytur med 6 passasjerer, med sjøfly over vann. Kan det fungere? Ja, men er det relevant for elektriske fly i komersiell luftfart? Nei selvfølgelig ikke.