View Single Post
Old 11-02-2024, 21:39   #1060
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Sakset fra FlightGlobal i dag :

Boeing withdraws exemption request for 737 Max 7 amid door-plug failure scrutinyBy Jon Hemmerdinger30 January 2024Boeing 737 Max 7

Source: Boeing

Boeing has withdrawn a request with the Federal Aviation Administration for a temporary exemption from some certification rules for its 737 Max 7, bringing more uncertainty to the type’s certification timeline.
En av bakgrunnene til at Boeing har bedt om en slik «temporary exemption» er at det er stor mangel på inspektører og fagkunnskap hos FAA. Både meget store budsjett innskrenkninger og lønnings konkuranse fra Flyselskapene (som tilbyr de samme ingeniørene 2-3 ganger lønnen de har hos FAA) har skapt store forsinkelser i utviklingen og sertifisering av nye modeller.

Det sagt tror jeg det ikke er tiden for unntak, ta den tiden det tar og gjør det riktig.

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Leste et sted at Tim Clark og gjengen i EK nå har et eget team med ingeniører på fabrikken som fotfølger produksjonen av maskinenen deres fremover, for å sikre at kvaliteten blir så bra de ønsker. Dette var noe de hadde begynt med etter de hadde sett synkende kvalitet på leverte maskiner.

Dette blir vel sikkert noe flere av de største kundene deres kommer til å gjøre fremover da for å være sikre. Men igjen, Boeing må jo ta grep nå fremover om de skal overleve dette....
Dette er jo en utvidelse av dagens ordning, oppe på Everett er det 2 etasjer med kontorer for flyselskapenes ingeniører, normalt har det vært 2-3 ansatte fra hvert selskap, nå har Alaska sagt at de vil ha egne ansatte fra arbeidet med MAX kroppen starter i Wichita (Spirit) helt frem til leveranse godkjenningen.

Med 777 produksjonen som jeg har fått følge veldig nære så lenge Air France hadde maskiner i bestilling var Michelle og hans team ombord i maskinen på produksjonslinjen fra det første passasjer setet ble montert.

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Fra FlightGlobal idag :

Boeing warns of 737 Max delivery delays after fresh fuselage issue found

By Alfred Chua5 February 2024737 Max and Leap engine-c-Boeing
Source: Boeing

Boeing has warned that near-term 737 Max deliveries are likely to be delayed, after it was alerted to a “nonconformance” in the fuselages of 50 undelivered jets.
En skal huske på at disse 50 fuselages ble produsert i Wichita før AS 1292 og når disse ankom Renton var de nye inspeksjonene på plass sammen med at en helt klart ser en helt annen kommunikasjon og åpenhet fra Boeing side, i hovedsak til kundene, men informasjon drypper nok videre fra Flyselskapene´s side også

Noen få av oss her inne har jo tråkket på gulvet langs en av Produksjons Linjene på Renton og fra 737 kroppen kommer inn i hallen så er den i konstant bevegelse til maskinen står på egne hjul og trekkes ut i friluft ved Lake Washington.

Når det er såpass mange mangler fra Spirit skaper det et uheldig arbeidspress og her har Boeings ledelse totalt feilet når de forsøkte å øke produksjons tempoet uten og sørge for nok ressurser (Arbeidskraft)

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Tror vi enda en gang vil se "too little, too late". Og du hørte det her først: Vi kommer i nær framtid til å se en MAX delt i tre deler på bakken, med dødelig utfall. Utrolig nok er ikke alt av MAX-problemer vært nok til at de virkelig drastiske endringene skjer i Boeing. Men det kommer, bare å håpe venner eller familie ikke sitter på flyet når det skjer.
Større åpenhet og kommunikasjon om problemene og hvordan en jobber for å endre rutiner og sørge for topp kvalitet. Det skjer faktisk drastiske endringer hos Boeing (min kone er en meget liten del av noen av endringene som leverandør til Boeing).

Veldig mye av disse endringene tar tid å få på plass, det ansettes utrolig mange, både i ledelse og på gulvet. Det er jo også flere logistikk linjer, vi vet jo at kroppene kommer Wichita - Spirit og inntil denne uken ankom det kropper som var bygget før AS 1292.

Ser vi på de deler av logistikken som fungerer utmerket f.eks. MAX Wingene med shots, flaps etc. er det ingen problemer, disse blir bygget her i Seattle av Boeing.

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Det var ren griseflaks på flere nivå at Alaska Airlines-ulykken ikke tok liv. Stadig flere tilfeller av dårlig håndverk og "quality escapes" kommer frem, og disse vil en dag snart føre til en ulykke med dødelig utfall. For det er ingen tegn på at noe drastisk har skjedd i Boeing.

Grep som å sparke ledelse, flytte hovedkvarter tilbake til Seattle, kjøpe tilbake Spirit AeroSystems, etc.
Som nevnt over så er det helt forventet og naturlig at mer dårlig håndverk og «quality escapes» avdekkes, fordi det er langt langt større åpenhet rundt problemene fra Boeings side, men også fordi en ennå har komponenter (som flykroppen) som er produsert før de siste endringene.

Av andre drastiske endringer, så ble ledelsen i Spirit sparket og den nye CEO er en fra Boeings ledelse. En har også utvidet kontrollen fra flyselskapene, både Alaska og United har nå egne ansatte som følger maskinene hele veien fra de blir produsert i Wichita, gjennom produksjonen på Renton og test/sertfiseringen på Boeing Field.

Jeg tror at det første som må skje er å få plass en nytt Styre som kan ta tøffe avgjørelser, dages styre er altfor mye gutteklubben kjekk og grei. Om topp ledelsen sitter i Washington DC eller Seattle tror jeg betyr mindre, hoved delen av Boeing Ledelsen sitter her i Seattle allerede.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote