Quote:
Originally Posted by Radiv
|
En spennende analyse. Minner om en kollega som alltid sa at nedturen til norsk skipsfart begynte da økonomene overtok styringen...
Da jeg begynte i oljeindustrien på slutten av 70 tallet, kom mange nordmenn tilbake fra Seattle fordi det åpnet seg et nytt arbeidsmarked i Norge.
I Mobil, der jeg jobbet, kom flere fra Boeing.
Det var ganske vanlig at ingeniører på forskjellige ledernivå dro med dseg sine "private konsulenter", og enten fikk de til slutt ansatt i selskapet, eller fikk dem leid inn gjennom et eller annet konsulentfirma.
Amerikanske mellomledere omgav seg gjerne med veltalende engelse konsulenter, kalt job shoppers - som driftet der hvor industrien hadde gode tider.
Flere av disse job shoppere/konsulentene hos Mobil ble gjenkjent fra at de hadde jobbet for Boeing i Seattle. Fra våre norske ex- Boeing kollegaer ble vi servert mange røverhistorier.
En historie jeg husker er at noen engelske konsulenter hadde fusket med tegningen til en cockpit. For å få plass til alle instrumentene på arbeidstegningen, hadde gruppen krympet alle instrumentene littegran. Da produksjonen startet viste det seg fysisk umulig å følge tegningen. Ny design måtte til og produksjonen av flyet ble forsinket.