View Single Post
Old 11-02-2024, 08:32   #1052
Rland
ScanFlyer Silver

Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Denne har sikkert vært postet her før, men skremmende lesning;
https://knowledge.insead.edu/strateg...-american-icon

Minner mye om Nokia, der også ikke teknologer kom inn og tok over driften, og det gikk heller ikke bra!
En spennende analyse. Minner om en kollega som alltid sa at nedturen til norsk skipsfart begynte da økonomene overtok styringen...

Da jeg begynte i oljeindustrien på slutten av 70 tallet, kom mange nordmenn tilbake fra Seattle fordi det åpnet seg et nytt arbeidsmarked i Norge.
I Mobil, der jeg jobbet, kom flere fra Boeing.
Det var ganske vanlig at ingeniører på forskjellige ledernivå dro med dseg sine "private konsulenter", og enten fikk de til slutt ansatt i selskapet, eller fikk dem leid inn gjennom et eller annet konsulentfirma.
Amerikanske mellomledere omgav seg gjerne med veltalende engelse konsulenter, kalt job shoppers - som driftet der hvor industrien hadde gode tider.

Flere av disse job shoppere/konsulentene hos Mobil ble gjenkjent fra at de hadde jobbet for Boeing i Seattle. Fra våre norske ex- Boeing kollegaer ble vi servert mange røverhistorier.
En historie jeg husker er at noen engelske konsulenter hadde fusket med tegningen til en cockpit. For å få plass til alle instrumentene på arbeidstegningen, hadde gruppen krympet alle instrumentene littegran. Da produksjonen startet viste det seg fysisk umulig å følge tegningen. Ny design måtte til og produksjonen av flyet ble forsinket.

Last edited by Rland; 11-02-2024 at 09:06.
Rland is offline   Reply With Quote