Quote:
Originally posted by jikswoboB
Quote:
Originally posted by seilfly
Ikke relevant. Tapt fly er tapt fly, regardless of hva andre land har erfart...
|
Jo, men risken för motorhaveri måste vara så stor att det berättigar köp av dyrare stridsflygplan med dubbla motorer. I alla fall om främsta argumentet för att köpa Eurofighter är av säkerhetsskäl...
|
Noen tall å sammenligne for Eurofighter og JSF:
Motor:
EF: 2x 20.000 pund skyvekraft.
JSF: 1x 40.800 pund skyvekraft.
Maks hastighet:
EF: Mach 2,0
JSF: Mach 1,6
Maks operasjonshøyde:
EF: 65.000 fot
JSF: 50.000 fot
Tomvekt:
EF: 10,0 tonn
JSF: 13,1 tonn
Maks avgangsvekt:
EF: 21 tonn
JSF: 30,4 tonn
Maks nyttelast: (Basert på ovenstående tall)
EF: 11,0 tonn
JSF: 17,3 tonn
"Thrust to weight-ratio" ved MTOW:
EF: 0,86-1
JSF: 0,61-1
"Combat-radius":
EF: 1.389 km
JSF: 1.093 km
(kilde:
Mil.no)
Rent tallmessig så kommer da JSF langt dårligere ut spør du meg...
- 80% av farten
- 77% av høyden
- 71% av kraft/vekt-forholdet
- 79% av rekkevidden
Riktignok kan JSF ta 57% mer nyttelast, men ikke internt, så da er Stealth-biten av ingen verdi....
En annen faktor man kan ta i betraktning er jo evnen til å utnytte Norges mange korte rullebaner? Eurofighter er bygget for STOL, med sin høye kraft/vekt-forhold og store deltaving. Kan den konvensjonelle modellen av JSF matche dette?