View Single Post
Old 01-11-2006, 02:28   #22
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Jagerfly kan bli prisbombe

Quote:
Originally posted by jikswoboB

Quote:
Originally posted by seilfly

Ikke relevant. Tapt fly er tapt fly, regardless of hva andre land har erfart...
Jo, men risken för motorhaveri måste vara så stor att det berättigar köp av dyrare stridsflygplan med dubbla motorer. I alla fall om främsta argumentet för att köpa Eurofighter är av säkerhetsskäl...
Noen tall å sammenligne for Eurofighter og JSF:

Motor:
EF: 2x 20.000 pund skyvekraft.
JSF: 1x 40.800 pund skyvekraft.

Maks hastighet:
EF: Mach 2,0
JSF: Mach 1,6

Maks operasjonshøyde:
EF: 65.000 fot
JSF: 50.000 fot

Tomvekt:
EF: 10,0 tonn
JSF: 13,1 tonn

Maks avgangsvekt:
EF: 21 tonn
JSF: 30,4 tonn

Maks nyttelast: (Basert på ovenstående tall)
EF: 11,0 tonn
JSF: 17,3 tonn

"Thrust to weight-ratio" ved MTOW:
EF: 0,86-1
JSF: 0,61-1

"Combat-radius":
EF: 1.389 km
JSF: 1.093 km
(kilde: Mil.no)

Rent tallmessig så kommer da JSF langt dårligere ut spør du meg...
- 80% av farten
- 77% av høyden
- 71% av kraft/vekt-forholdet
- 79% av rekkevidden

Riktignok kan JSF ta 57% mer nyttelast, men ikke internt, så da er Stealth-biten av ingen verdi....

En annen faktor man kan ta i betraktning er jo evnen til å utnytte Norges mange korte rullebaner? Eurofighter er bygget for STOL, med sin høye kraft/vekt-forhold og store deltaving. Kan den konvensjonelle modellen av JSF matche dette?
KennethGS is offline   Reply With Quote