View Single Post
Old 28-01-2024, 20:10   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Vinterværtråden 2023/2024

Quote:
Originally Posted by Cloudmaster View Post
CBS News, 7/1 i år:
BOSTON - The first snow storm of the season is not just causing problems on Massachusetts roads, it's also creating headaches for those flying into or out of Logan Airport.

There were more than 150 flight cancellations and over 180 delays to and from Logan as of 1 p.m., according to the FlightAware website.

The FAA's website said a "ground delay" at the Logan is averaging 103 minutes due to snow and ice.

The airport said in a social media post Saturday that "cancellations are expected" and travelers should check their flight status with the airline before heading to Logan.

Jeg spør som sagt av nysgjerrighet, og fordi det er beredskapsfaglig og samfunnsøkonomisk interessant: Hvor store ressurser skal samfunnet bruke på å sikre seg mot negative konsekvenser av «mye» vær? OSL klarer fint å operere i vanlig vintervær. Burde de også klart seg bedre i forrige uke? Hvor mye ville det koste? Og - skal det samme gjelde på alle Avinors større lufthavner?

I disse diskusjonene dukker det ofte opp argumenter om at «andre land klarer det mye bedre». Det kan godt hende det er tilfelle, men det skal ikke mye til for å finne ut at påstandene ofte faller gjennom og ikke kan backes opp med fakta.

Jeg sier ikke at det gjelder dine påstander, og tar gjerne imot gode og konkrete eksempler. Det er som sagt svært interessant hvordan andre aktører stiller seg til disse dilemmaene - hvor mye skal vi betale for litt bedre regularitet i sjeldne ekstremsituasjoner» og hvilke tekniske / operasjonelle løsninger velges for å håndtere dem.
Selv var jeg «hjemme» i Norge under denne stormen, og det var jo ikke bare OSL som stengte, satt varmt og godt ved Kolbotn stasjon og der gikk det ingen tog. Det eneste kollektiv tilbudet som fungerte mellom Ski og Oslo var nettopp disse miljøvennlige e-bussene som på den strekningen gikk 2 gnager i timen.

Å bruke ekstremvær som dette som argument mot disse nye bussene når i bunn og grunn allt annet stod stille også, det er som Cloudmaster er inne på, det vil koste enorme summer å være klar til å opprettholde normal trafikk i slike situasjoner.

Ja i ekstrem kulde blir det begrensninger på rekkevidden på disse e-ledd bussene, men framkommeligheten med Diesel Leddbussene er kun marginalt bedre - begge sliter med at drivkraften (motor) og drivakslene er på det bakerste leddet og som en god venn fra SAS Flybussen sa, dette leddet dytter i stor grad i alle retninger.

I motsetning til en Diesel Leddbuss, hvor fremkommligeten er strukket minst like langt som en 737-MAX 10, er e-plattformen relativt enkel å modifisere til betydelig bedre fremkommlighet, det er relativt enkelt å legge til drivkraft på en aksel til og oppnå 100% «fire hjulstrekk» - tenk Tesla «Dual Engine» og la computere styre / lage differensial ér

Såvidt jeg forstår er den første MAN e-Leddbussen modifisert slik.