View Single Post
Old 28-01-2024, 19:30   #10
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,374
Default Re: Vinterværtråden 2023/2024

Quote:
Originally Posted by Cloudmaster View Post
CBS News, 7/1 i år:
BOSTON - The first snow storm of the season is not just causing problems on Massachusetts roads, it's also creating headaches for those flying into or out of Logan Airport.

There were more than 150 flight cancellations and over 180 delays to and from Logan as of 1 p.m., according to the FlightAware website.

The FAA's website said a "ground delay" at the Logan is averaging 103 minutes due to snow and ice.

The airport said in a social media post Saturday that "cancellations are expected" and travelers should check their flight status with the airline before heading to Logan.

Joda, kanselleringer blir vanlig på slike dager grunnet et veldig begrenset volum. De stenger sjelden eller aldri i mer enn noen minutter. Mitt poeng er at Oslo stenger i timesvis, og tvinger fly fra hele verden til og lande andre plasser. Om det er i Norge eller ikke. Boston, med Kennedy, Newark, DC osv må ofte begrense volum men da har de som kommer inn fra utland første prioritet. Her er selvsagt brukelig flyplass med toll en kriterie men også de problemer som oppstår om fly med flere hundre må lande på andre flyplasser med den fare at crewet vil gå ut på tid. Så da blir det mer venting eller kansellering for de fra f eks NY til Florida der det er 10 om dagen og sikkert i Oslo og med de mengder fly til og fra Bergen, SVG osv.
Boston er vant til vinter, mer enn de andre jeg nevner her. Men de gjør en stor jobb i JFK og EWR de to dager året det virkelig snør der.
Klart dette koster, selskapene har 30-40 de ice trucker og flyplassen haugevis av ploger som står mesteparten av tida. Men det må kunne forventes på de største flyplassene, og i Oslo i et land under Nordpolen som bør være vant til vinter.
Og unnskyld, så for sent at jeg begynte og skrive i midten, for sent og forandre på.

Jeg spør som sagt av nysgjerrighet, og fordi det er beredskapsfaglig og samfunnsøkonomisk interessant: Hvor store ressurser skal samfunnet bruke på å sikre seg mot negative konsekvenser av «mye» vær? OSL klarer fint å operere i vanlig vintervær. Burde de også klart seg bedre i forrige uke? Hvor mye ville det koste? Og - skal det samme gjelde på alle Avinors større lufthavner?

I disse diskusjonene dukker det ofte opp argumenter om at «andre land klarer det mye bedre». Det kan godt hende det er tilfelle, men det skal ikke mye til for å finne ut at påstandene ofte faller gjennom og ikke kan backes opp med fakta.

Jeg sier ikke at det gjelder dine påstander, og tar gjerne imot gode og konkrete eksempler. Det er som sagt svært interessant hvordan andre aktører stiller seg til disse dilemmaene - hvor mye skal vi betale for litt bedre regularitet i sjeldne ekstremsituasjoner» og hvilke tekniske / operasjonelle løsninger velges for å håndtere dem.

Her må jeg skrive bla bla på ti ord for og få det publisert. Igjen unnskyld at det ble slik.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote