Jeg tviler på at det skjer, men likevel: 40-50 nye fly for å starte ny produksjon. Det finnes flere selskaper som i dag er avhengige av de minste dashene. Widerøe er ikke den "eneste" og heller ikke unik i flåtestørrelse, om vi ikke later som om Canada ikke eksisterer... Så er det poenget med at det også er svært interessant for kanadiske myndigheter å opprettholde flyproduksjon.
Når det gjelder det som er nevnt om alternativ, så glemmer man alternativet nedleggelse. Framnes ble lagt ned, etter bedre vei til
EVE. Veiforbindelsen fra Sørkjosen mot
ALF,
TOS og
BDU har vært i kontinuerlig bedring. Nå utbedres Kvænangsfjellet, som er den verste flaskehalsen... Det finnes flere veistrekninger en kunne tenke seg å oppgradere i "bytte" mot flyplass. Vardø-Vadsø er ei slik. På den andre sida, viss vi ser for oss billigere luftfart med små, elektriske fly... Da er det muligens å gå baklengs inn i framtida å legge ned lufthavner. Og, om små elfly er ok, hvorfor ikke bruke Twin Otter enn så lenge?