Quote:
Originally Posted by gustavf
Det er vel i grunnen fire mulige løsninger, om -200 ikke er aktuell - Forlenge rullebaner
- Nye fly, med Dornier 328 ECO og ATR 42 STOL som mest sannsynlige alternativer
- Redusere til 19 seter
Og løsningen kan vel godt ende opp med en kombinasjon.
|
Forlengede rullebaner -- ingen tvil, men hvilke fly skal fly på dem? Det blir jo uansett et spørsmål om en flåte som passer til mindre flyplasser. Er alternativene så mye bedre der?
ATR og så ERJ? Nye turboprops fra Embraer? Q400?
Og konsolidering til færre flyplasser med lengre rullebaner blir en hard nøtt lokalpolitisk.
D328
ECO -- Ingen av disse er vel i drift ennå. D328 er et fint nok fly, men kan de levere i mengden som trengs og med sikker nok infrastruktur på deler etc. til en flyflåte i den nødvendige størrelsen. I den grad den er kompatibel med gammel D328 er det ikke bygget så mange av dem heller...
ATR STOL -- Et pragmatisk valg, og mye mer sannsynlig, men mye skepsis til et treigere fly med lavere marsjhøyde i ulendt arktisk terreng og med isingsproblemer som der har vært med flytypen. Likevel, i motsetning til D328 og i likhet med Dash 8 er ikke deler og infrastruktur noe problem.
19 seter -- Et kommersielt spørsmål også -- vil man fly med 19 seter om man kan fly 30+ med Dash eller
ATR? Avhenger litt av
FOT-ordningen selvsagt.