Quote:
Originally Posted by AndreasN
Kan Delta overføre slots til SAS?
|
Jeg la til mer info i post #195 basert på hva jeg mener å ha hørt, etter jeg skrev den originale og mens du la ut reply.
Basert på det jeg forstår så dikterer ikke
FAA hvem som skal begrense/ ha "slot", men lar dette være opptil flyplassene og flyselskapene å bli enig om.
Nivåene slik jeg har lest og forstått er:
1.
FAA ber om begrensinger, men flyplassene og flyselskapene bestemmer selv hvordan de ordner dette og nivået. Oftes ender det med at de største selskapene på den aktuelle flyplassen blir enig om en reduksjon. (Det er vel der
NYC flyplassene nå ligger. Muligens det er nå gått til neste nivå)
2.
FAA dikterer i økende grad begrensingene inkl maks flybevegelser i timen, men lar fremdeles flyplasser og flyselskap kordinere dette. Som regel ender dem med en reduksjon hos de største samt nekt for nye fly. Muligens flyplassene diktere mer ovenfor flyselskapene enn under nivå 1 (
JFK var vel der rett før Covid).
Topp:
FAA tar styringen og innfører påkrevd begrensinger inkl tids spesifikke slot tider slik vi kjenner det fra Europa.
Men svar på ditt spørsmål: basert på det jeg forstår så er slot her ikke flyselskap og hvilke ruter bestemt før man når toppnivået. Så det er ingen ting nå som forhindre Delta å gi vekk et par slot (avtalt Max fly i timen) til
SAS.