View Single Post
Old 18-12-2023, 15:20   #64
magtje
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det virker som om SAS nå starter å kopiere AF/KL/DL strategien ang Hub&Spoke å nå sentralisere trafikken rundt CPH og SkyTeams hubene, noe som i SAS er fornuftig imo pga begrenset IC-flåte men også med tanke på å få opp volumet (frekvens, betjente destinasjoner) og inntjeningen i det lengre perspektiv.
Dette har jo vært vanskelig før for SAS, men er nok enklere nå å konsentrere seg om 1 hub (CPH) nå som den Norske og Svenske stat er ute av SAS og dermed ikke lengre trenger å tilfredsstille alle 3 landene.

Og hvis det er lov å drivs å spå innen temaet så tipper jeg innen 2027 vil vi se:
1. Huben i CPH er styrket med flere feeder (med hovedfokus på Nord Europa med mer bruk av regionaljet) og IC ruter (med fokus til Nord Amerika og Midtøsten, India, Kina, Japan).
Muliggjort muligens med "arvet" E-jets/ CRJ og A320 ceo/ A330 fra AF og KL, samt at AF/KL trenger en ny transferhub med tanke på begrensingene i AMS og CDG.
2. SAS vil ut ifra OSL og ARN kun betjene innenriks (med lavere frekvens, spesielt ARN-GOT og OSL-BGO/SVG/TRD) samt de viktigste Europeiske byene (AMS, CDG, BER, LON, FCO), viktige Helge/ ferie destinasjoner (ALC/AGP/SPU/LPA) og de andre nordiske hovedstedene.
3. Alle andre regionale ruter fra f.eks BGO/ SVG/ GOT vil forsvinne inkl kystruten SVG-BGO-TRD og TRD-BOO-TOS. (Kanskje WF kan overta disse kystrutene).

Ang Transatlantic tipper jeg følgende ruter:
By SAS:
CPH-JFK + muligens også til EWR.
CPH-ATL
CPH-MSP
CPH-BOS
CPH-SFO
CPH-ORD
CPH-MIA
CPH-YYZ (sesong. Transfer til WestJet som er sterkt SkyTeam partner)

By Delta:
ARN-ATL
ARN-JFK
ARN-MSP (sesong)
CPH-ATL
CPH-DTW (sesong)
CPH-JFK
CPH-LAX
CPH-MCO (sesong)
CPH-SEA (sesong)
OSL-ATL (sesong)
OSL-JFK

Det er bare min spådom om hvordan et fremtidig SAS nettverk og SK/DL Trans Atlantic JV vil kunne se ut.

Uansett vi går en spennende fremtid i møte med tanke på hvordan SAS vil se ut i SkyTeam og hvilke nye ruter som kommer og hva som vil bli kuttet.
magtje is offline   Reply With Quote