Det virker som om
SAS nå starter å kopiere AF/KL/DL strategien ang Hub&Spoke å nå sentralisere trafikken rundt
CPH og SkyTeams hubene, noe som i
SAS er fornuftig imo pga begrenset IC-flåte men også med tanke på å få opp volumet (frekvens, betjente destinasjoner) og inntjeningen i det lengre perspektiv.
Dette har jo vært vanskelig før for
SAS, men er nok enklere nå å konsentrere seg om 1 hub (
CPH) nå som den Norske og Svenske stat er ute av
SAS og dermed ikke lengre trenger å tilfredsstille alle 3 landene.
Og hvis det er lov å drivs å spå innen temaet så tipper jeg innen 2027 vil vi se:
1. Huben i
CPH er styrket med flere feeder (med hovedfokus på Nord Europa med mer bruk av regionaljet) og IC ruter (med fokus til Nord Amerika og Midtøsten, India, Kina, Japan).
Muliggjort muligens med "arvet" E-jets/
CRJ og A320 ceo/ A330 fra AF og KL, samt at AF/KL trenger en ny transferhub med tanke på begrensingene i
AMS og
CDG.
2.
SAS vil ut ifra
OSL og
ARN kun betjene innenriks (med lavere frekvens, spesielt
ARN-
GOT og
OSL-
BGO/
SVG/
TRD) samt de viktigste Europeiske byene (
AMS,
CDG,
BER,
LON,
FCO), viktige Helge/ ferie destinasjoner (
ALC/
AGP/
SPU/
LPA) og de andre nordiske hovedstedene.
3. Alle andre regionale ruter fra f.eks
BGO/
SVG/
GOT vil forsvinne inkl kystruten
SVG-
BGO-
TRD og
TRD-
BOO-
TOS. (Kanskje WF kan overta disse kystrutene).
Ang Transatlantic tipper jeg følgende ruter:
By
SAS:
CPH-
JFK + muligens også til
EWR.
CPH-
ATL
CPH-
MSP
CPH-
BOS
CPH-
SFO
CPH-
ORD
CPH-
MIA
CPH-
YYZ (sesong. Transfer til WestJet som er sterkt SkyTeam partner)
By Delta:
ARN-
ATL
ARN-
JFK
ARN-
MSP (sesong)
CPH-
ATL
CPH-
DTW (sesong)
CPH-
JFK
CPH-
LAX
CPH-
MCO (sesong)
CPH-
SEA (sesong)
OSL-
ATL (sesong)
OSL-
JFK
Det er bare min spådom om hvordan et fremtidig
SAS nettverk og SK/DL Trans Atlantic JV vil kunne se ut.
Uansett vi går en spennende fremtid i møte med tanke på hvordan
SAS vil se ut i SkyTeam og hvilke nye ruter som kommer og hva som vil bli kuttet.