Quote:
Originally Posted by OJB
Jeg blir ikke overrasket om A350 fases ut midlertidig noen år og A330 blir longhaul maskinen i bolaget.
A350 er en dyr maskin i anskaffelse og drift i forhold til A330. Med kun 3 maskiner av denne typen i flåten blir det utfordrende med fornuftig utnyttelse på ruter der A350 er lønnsom.
|
A350 er jo den flytypen som
SAS sine nye eiere har valgt å satse på.
Stengt luftrom over Russland gjør også at flytiden til flere av
SAS sine destinasjoner i Asia (
HND,
BKK,
PVG) blir betydelig lenger, noe som kan tale for A350 med bedre rekkevidde og redusert drivstofforbruk.
Som nevnt i DN-saken som Someone også siterer så har leasingkostnadene på de største flyene blitt kraftig redusert. Opp mot 50%.
Quote:
Originally Posted by AndreasN
Det var vel 8 maskiner som var i bestilling så de to siste ble vel aldri bygget?
|
SAS har fremdeles 2 stk. A350 i bestilling, med levering i FY2025.