View Single Post
Old 12-10-2023, 10:19   #322
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Jeg blir ikke overrasket om A350 fases ut midlertidig noen år og A330 blir longhaul maskinen i bolaget.
A350 er en dyr maskin i anskaffelse og drift i forhold til A330. Med kun 3 maskiner av denne typen i flåten blir det utfordrende med fornuftig utnyttelse på ruter der A350 er lønnsom.
A350 er jo den flytypen som SAS sine nye eiere har valgt å satse på.

Stengt luftrom over Russland gjør også at flytiden til flere av SAS sine destinasjoner i Asia (HND, BKK, PVG) blir betydelig lenger, noe som kan tale for A350 med bedre rekkevidde og redusert drivstofforbruk.

Som nevnt i DN-saken som Someone også siterer så har leasingkostnadene på de største flyene blitt kraftig redusert. Opp mot 50%.

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Det var vel 8 maskiner som var i bestilling så de to siste ble vel aldri bygget?
SAS har fremdeles 2 stk. A350 i bestilling, med levering i FY2025.
haakonks is offline   Reply With Quote