Bak betalingsmur hos DN, men interessant intervju med flåtesjefen hos
SAS
- Leasingselskapene var ikke villig til å reforhandle leasing avtaler før chapter 11
- Da SAS gikk inn i chapter 11 løste dette seg og de har nå redusert årlige leasingkostnader med omtrent 1/3 fra 3 til 2 mrd
- Totalt blir det da 6-7 mrd kroner mindre i leasing gjeld
- Leasingen er redusert mest på de største flyene, DN anslår ned nærmere 50%
- I starten av 2022 var planen å redusere longhaulflåten fra 14 til 9 maskiner
- Planen er 12 longhaulfly neste sommer.
- På 10 av shorthaulmaskinene har SAS inngått power-by-hour avtaler
https://www.dn.no/luftfart/sas/air-f...30500?abtest=b
Quote:
I syv måneder kom SAS' flåtesjef Niklas Hårdänge ingen vei. Da konkursen var et faktum, ble leien på noen av flyene plutselig halvert.
|