View Single Post
Old 03-10-2023, 20:45   #10
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 442
SAS Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Danskene har åpenbart kuppet showet.

For nordmenn og svensker som ikke bor i hovedstedene er det lov å håpe på flere avganger til enten AMS eller CPH, eller begge deler, alt ettersom hvordan de nye rutene blir. OSL har aldri hatt det så veldig bra under SAS mot NA og Asia så stort verre kan det ikke bli. Stockholm derimot kan få det tungt.

Spørs om ikke dette danner grobunn for en ny aktør med *A medlemskap og fokus på OSL og ARN.

KLM via AMS har på det jevne gitt meg bedre opplevelser enn LH via FRA/MUC og ombordproduktet minner mer om SAS sitt enn det klinisk døde greiene LH har drevet med de siste årene.

Bor ikke i Oslo så har egentlig troen på at dette kan bli bra.
Jeg deler syn med deg her.
Tror dette blir bra for oss som ikke bor i hovedstedene, men at ARN og OSL vil tape på dette.

Som du skriver er nok danskene og CPH vinneren her. Dette fordi AirFrance/ KLM nå er nødt til å finne en ny hub for videre vekst, siden myndighetene nå har satt en stopper for det ved CDG og AMS.

Jeg tipper at vi med SAS i fremtiden vil ligne mye på KLM (et H&S selskap + de viktigste innenriksruter til ARN+OSL), der de nå vil styrke feeden og nettverket fra CPH. Det betyr flere direkteruter både fra Norge, Sverige og øvrige Nord Europa til CPH og flere daglige avganger (noe jeg savner med SAS) som blir bedre spredt utover dagen enn idag hvor alle SAS fly går samtidig. Og med bedre feed så kan det jo bety at IC nettverket også blir bedre.
Men dette blir nok medføre at man må via 1 stopover som mange idag allerede må, men du slipper 2 stopover dersom du skal til/fra distriktet som du idag må med SAS.

Når det kommer til nytt *A i Scandinavia så er vel DY eneste mulighet. Tror ikke det er plass til et 3. selskap her (unntatt LCC). Da tror jeg heller på at LH-gruppen velger å styrke sitt tilbud her noe ala hva KL har gjort. (De har vel ennå rom for det på BER, DUS, MUC. Mer i tvil ang FRA OG ZRH).

Jeg tror dette vil bli en vinn-vinn situasjon der vi vil få et bedre SAS/ SkyTeam og STAR (via LH gruppen) her i Norden.

Last edited by magtje; 03-10-2023 at 20:51.
magtje is offline   Reply With Quote