Re: NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA 3.KVARTALS RESULTAT
det er vel også et bilde på at DN.no har dyktigere finansjournalister enn NA24 - som er et slags "næringslivets VG". fakta er at Norwegian har stor vekst i antall pax - det skulle da også bare mangle med en så stor vekst i produksjonen - men inntjeningen er dårlig. Legger merke til at de ikke ser ut til å nevne yielden i det hele tatt i denne pressemeldingen, men den ser ut til å være på 61 øre! Og, det ser ikke ut til at DY har klart å fylle alle de nye setene, for c/f er ned 1 prosentpoeng til 85% (fremdeles høyt) i forhold til Q3/05.
Det Norwegian ER gode på, er å få kostnadsnivået ned. En CASK (kostnad per tilbudte setekilometer) på 49 øre i et høykostland som Norge, og med høye fuelkostnader er bra! Men, for hele året regner de med en CASK på 54 øre. DY har nå en utnyttelse av 737-flåten på 11,5 timer, som er veldig bra med tanke på at selskapet fremdeles flyr mange korte segmenter.
Totalt for året, skal Norwegian ha et overskudd før skatt på 36 millioner - eller 9 kroner per passasjer
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no
VOLARE NECESSE EST
|