Vi hadde jo en slik tråd for om lag ti år siden, og det er litt gøy å se hvor fort ting har endret seg. En ting er nordlysturisme som sådan, men kanskje også et bilde over hvordan turismesegmentet har endret seg også.
At det kommer litt 1x/2x daily til flere flyplasser i sentraleuropa er sannsynlig. Tipper et par til tyske destinasjoner som mest trolig.
At AY går daily til Tromsø hadde ingen trodd før. At frekvensene på
ARN/
CHP/
OSL øker underbygger at det er BETYDELIG transfer fra langdistanse til Tromsø.
CPH/
FRA/
MUC/
CPH/
HEL/
AMS/
ZRH er nå dekt.
LHR fremstår som den mest sannsynlige neste hubdestinasjon. Dette begrunnet med betydelig transfer fra BA/oneworldnettverket, men ikke minst betydlig lokaltrafikkpotensiale fra UK-Nord-Norge. Riktignok er det to aktører på ruten, men jeg tenker
LHR trekker mer pengesterke briter med BA.
En joker i diskusjonen er hvorvidt Nord-Norge klarer å markedsføre midnattsola på samme måte som nordlyset. Da får en til flere "opplevelser" som gjør destinasjonen mer interessant i lengre perioder.