Neste dag var det å komme seg opp for å få med seg høydepunktet på turen. Jeg sjekket kjapt frokosttilbudet på hotellet mitt, Holiday Inn Express Marseille Airport, men det var heller skralt. Planen var en god frokost på selve flyplassen. Jeg var derimot ganske tørst, og tømte kjapt et helt glass av vannet som var satt frem ved "frokostserveringen", men det var ikke før jeg hadde fått i meg alt at den beske smaken kom dundrende. Enten hadde det vannet stått der i ett år, eller så bør man bare ikke drikke tap-water i Marseille! Etter litt googling fant jeg ut at det skulle være trygt å drikke tap-water i Marseille, men jeg var allikevel spent på hvordan morgenen ville utvikle seg videre.
Søsterhotellet over gaten skulle ordne gratis flyplasstransport til meg. Jeg stilte meg opp utenfor på det avtale tidspunktet, men det skjedde fint lite. Etter ti-femten minutter gikk jeg inn for å høre om sjåføren var på vei, og fikk beskjed om å bare vente litt. Ti minutter senere kom en eldre dame slentrende, hadde tydeligvis god tid, og så ikke ut som at hun elsket jobben sin. Jeg var også eneste passasjer, så kanskje det var derfor entusiasmen var fraværende. Hun var ikke interessert i å snakke engelsk, så det var derfor vanskelig å finne ut av de bakenforliggende årsakene.
Etter frokost på terminalen ventet jeg spent på å se om det dukket opp en A318. Det gjorde det.
29.10.2022 Air France AF6009 MRS-ORY 09:15-10:35
Fly: Airbus A318-100 F-GUGJ
Sete: 16D
Fint vær, flyet dukker opp uten snag, ingen fransk streik, ingen symptomer på vannforgiftning fra hotellet. Jeg fikk fly A318. Hyggelig personale ombord også. Såpass hyggelig at en eldre amerikansk dame foran meg tok masse bilder av den ene flyverten. Det ble oppdaget og hun fikk beskjed om å slette samtlige bilder. Ellers en flytur uten de store begivenhetene.
Vel fremme på Paris Orly satte jeg kurs mot Orlyval Shuttle Train. Det er et godt stykke å reise fra Orly til Charles de Gaulles. Man må krysse så og si hele byen. Men det skulle være mulig å få til på de snaut fem timene jeg hadde til neste flight. I skranken får man kjøpt en gjennomgående billett helt til
CDG. Man tar Orlyval Shuttle Train til Antony togstasjon og bytter der til RER B som går direkte til
CDG. Veldig praktisk. Togturen tok cirka halvannen time. Jeg har vært i Paris tidligere og nøyde meg med utsikten til dagliglivet i Paris fra togvinduet.
Jeg ankom beryktede
CDG i god tid før neste flight. Jeg har hørt mye negativt om flyplassen fra bekjente og andre, men alt gikk sømmeløst og fint. Check in og security var helt greit. Fikk meg burger på et bra spisested med en robot-kelner som braste inn i stoler og bord fra tid til annen. Underholdende!
29.10.2022 Swiss International Air Lines LX639 CDG-ZRH 15:00-16:15
Fly: Airbus A220-100 HB-JBB Canton de Genève
Sete: 24A
Så bar det videre med Swiss til Zürich. Jeg har aldri vært flydd med Swiss før, og aldri vært i Sveits. Jeg har fremdeles ikke vært i Sveits, da jeg regner flyplasser som internasjonalt område. Det får bli en annen tur.
Swiss virker som et skikkelig selskap. God service og hyggelig besetning. Fin flyplass i Zürich også.
29.10.2022 Swiss International Air Lines LX1276 ZRH-CPH 18:20-20:05
Fly: Airbus A320neo HB-JDA Engelberg
Sete: 10C
En fin A320neo tok meg videre til København. Der fikk jeg en smule tidsnød, da Cityjet sin gate var helt ut i ytterste bakromskorridor av flyplassen. Jeg vet ikke hvor langt jeg gikk uten å se noen andre passasjerer, før jeg kom til gaten. Det var gate A26 på terminal 3 for de som lurer. Men så lenge man kommer med flyet...
Det var litt for mørkt for min iPhone for å få et greit bilde, men dere vet hvordan en Cityjet
CRJ-900 ser ut.
29.10.2022 Cityjet SK1876 CPH-SVG 20:55-22:05
Fly:
CRJ-900 EI-FPD
Sete: 10C
Kapteinen nevnte flere ganger at det var tåke på Sola, så han virket litt småbekymret for om vi ville komme oss ned. Men da vi landet var det nesten CAVOK så det gikk fint. Etter parkering på gate derimot fikk alle ombord beskjed om å ikke røre seg. Det var lastet i såpass mye bagasje bak i flyet så stuerne var rett for at flyet ville tippe bakover dersom passasjerene gikk ut av flyet. Så da ble det rundt 10 minutters venting før vi kom oss av.
Det ble slutten på en tur der jeg fikk med meg èn ny by, tre nye flytyper og to nye flyselskaper. Pluss en tanke om å lære meg fransk...