For det første er det ingenting spennende med pilotlønningene etter Covid - vi fikk allerede svaret etter
SAS-streiken, og den presser lønnen enda nærmere bunnen. En styrmann i
SAS med fem års ansiennitet får nå 584 000 kr i året, mot 603 000 kr pre-covid. Slenger du på inflasjonen, er det åpenbart at kjøpekraften er ganske greit ned.
For det andre, så vil enhver statistikk påstå at
SAS sine pilot-utgifter gikk til himmels i 2021. Hva annet kan man forvente av et selskap som sparket 500 av de billigste pilotene?
For det tredje, sett i et europeisk perspektiv, så er de norske pilotlønningene lave. Man vil slite med å rekruttere piloter i utlandet på norske vilkår - lykke til med å rekruttere noen for 454 000 kr/året. Og spør
SAS Link hvordan rekrutteringen til Bergen har gått.....
Rent oppsummert, så ser jeg ingen tegn på at dette er et steg i riktig retning. En person med interesse for arbeidsmarkedsøkonomi kan nok enkelt se dette.