Thread: Konflikt i SAS
View Single Post
Old 15-11-2022, 07:51   #864
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
For det første er det ingenting spennende med pilotlønningene etter Covid - vi fikk allerede svaret etter SAS-streiken, og den presser lønnen enda nærmere bunnen. En styrmann i SAS med fem års ansiennitet får nå 584 000 kr i året, mot 603 000 kr pre-covid. Slenger du på inflasjonen, er det åpenbart at kjøpekraften er ganske greit ned.

For det andre, så vil enhver statistikk påstå at SAS sine pilot-utgifter gikk til himmels i 2021. Hva annet kan man forvente av et selskap som sparket 500 av de billigste pilotene?

For det tredje, sett i et europeisk perspektiv, så er de norske pilotlønningene lave. Man vil slite med å rekruttere piloter i utlandet på norske vilkår - lykke til med å rekruttere noen for 454 000 kr/året. Og spør SAS Link hvordan rekrutteringen til Bergen har gått.....

Rent oppsummert, så ser jeg ingen tegn på at dette er et steg i riktig retning. En person med interesse for arbeidsmarkedsøkonomi kan nok enkelt se dette.
Mulig mulig, men nå diskuterer du to forskjellige ting. Poenget mitt med innlegget hele veien var å vise til en statistikk som viser ubrukelig utvikling for kabinansatte og utvikling nær industrien for piloter i den perioden jeg har belegg for å gi en kommentar. Ta en kabinansatt som startet i 2007 og gi vedkommende samme utvikling i lønn fra 2007 til 2018 som pilotene. Da hadde denne kabinansatte nærmet seg en nyansatt pilot i 2018 i lønninger. Dette er ikke urimelig eller veldig kontroversielt.. Hva som har skjedd fra 2018 til i dag har jeg ikke tall på, og kan heller ikke slenge ut påstander basert på ting jeg tror.
OttoL is offline   Reply With Quote