Så var det dags for tur til Åland. Nevnte jeg flyteknikerstreik og overhengende fare for
SAS-streik? I tillegg var dette midt i alle avisskriveriene om kilometerlange køer på Arlanda. Så jeg sov ganske dårlig denne natten. Inn på mobilen og sjekke tider i sikkerhetskontrollene. Klokka seks på morgenen var det ikke vits å prøve å sove mer. Jeg prøvde meg på frokosten på Comfort Hotel Arlanda. Den var særs lite å skryte av. I tillegg til en dam av jus og annen væske foran dispenserne, som jeg ikke oppdaget før skoene var gode og klissete.
Akkurat i det jeg nådde frem til sikkerhetskontrollen gikk tidene i appen min fra 20 minutter til mer enn 45 minutter, som kunne bety hva som helst. Men Arlanda hadde tydeligvis hyret ikke-vektere som hadde ansvar for å ordne køer og hjelpe folk før de kom til selve sikkerhetskontrollen, så alt gikk ordentlig og greit for seg. Tror ikke det tok så mye mer enn 30 minutter før jeg var gjennom. Godt fornøyd med det. Så bar det videre til NyxAir.
21.06.2022 NyxAir OJ621 ARN-MHQ 08:30-10:05
Fly: Saab 340A ES-
NSB
Sete: 10A
Det var problemer med boarding, sannsynligvis fordi alle passasjerer skulle plasseres på rad 8 og bakover, mens mange hadde fått tildelt sete lenger fremme i flyet. Etter litt manuell omboarding fikk vi til slutt gå ut til flyet.
Turen tok bare 20 minutter i finværet, og snart var vi fremme i Mariehamn. Serveringen var en korg med mintdrops, hvor de fleste plukket 0, mens grabbet til seg 2 stykker. Jeg er dessverre ikke noen stor fan av mintdrops, så det blir minus på NyxAirs servering fra meg. Tror ikke NyxAir setter av altfor mye penger til servering i budsjettet sitt.
Jeg hadde lest meg opp til at det skulle være en "skaff meg taxi"-knapp inne på terminalen, men denne fikk jeg ikke bruk for da det stod en taxi klar på utsiden. Det gikk i engelsk med sjåføren siden han tydeligvis var finsk. Resten av folket jeg traff på øya snakket svensk. Han tilbød meg å betale for noen timer sightseeing med han, å besøke et slott blant annet, men jeg var ikke helt klar for det. Han kjørte meg til sentrum og så tuslet jeg rundt noen timer på egenhånd.
Mariehamn har et veldig koselig sentrum med kafeer, spisesteder og butikker. I tillegg er det et lite camping-paradis like ved med mange strender. De har også et bra sjøfartsmuseum i byen og skipet Pommern som ligger til kai like ved.
21.06.2022 NyxAir OJ626 MHQ-ARN 16:55-16:30
Fly: Saab 340A ES-
NSB
Sete: 07C
Jeg tok en ny taxi fra Mariehamn til flyplassen, hvor det var ganske mange nordmenn som skulle med samme fly som meg. Samme fly, ES-
NSB tok meg tilbake igjen til
ARN, og igjen takket jeg fint nei til mintdrops.
Siste to legs av turen skulle Flyr tatt seg av, men
ARN-
OSL ble kansellert for en stund siden, så da hadde jeg bestilt med Norwegian. Men Norwegians flyvning
ARN-
OSL var igjen forsinket pga flyteknikerstreiken, så det begynte å bli litt tight connection på
OSL for å komme seg videre til Stavanger.
21.06.2022 Norwegian Air Shuttle DY823 ARN-OSL 19:30-20:30
Fly: Boeing 737-800 LN-DYK
Sete: 29F
Vi skulle vært avgårde 19:30, men begynte å pushe 20:15, mens Flyr FS318 skulle gå 21:15 fra
OSL. Jeg hadde sjekket at FS318 hadde vært forsinket så og si alle dager den siste uken, men pga at opprinnelig fly på FS318 hadde fått sprukket frontrute et sted nede i Europa, hadde det blitt flybytte og flyet ville nå gå rundt 21:15 allikevel. Jeg sendte en melding på chat til Flyr kundeservice om situasjonen, og om de kunne holde flyet litt. Til dags dato har jeg ennå ikke fått svar...
Så mens vi pushet satt jeg i sete 29F og bestilte
SAS-billett til Stavanger med avgang 21:50. Det virker som
SAS setter ned prisene noen timer før, så det ble ikke så altfor dyrt å kjøpe ny billett med
SAS-appen.
Pilotene opplyste om årsaken til forsinkelsen og sa at det måtte flere flybytter til i flåten for å få alt til å gå opp i Norwegians nettverk. Så kan egentlig bare være glad for at ikke hele flighten var kansellert.
Da vi kom frem hadde jeg glemt at jeg måtte ut og sjekke inn på nytt igjen når jeg kom utenlands fra, med mindre jeg hadde sammenhengende billett med samme selskap. Fort gjort å glemme etter ikke å ha reist utenlands på nesten tre år. Samtidig fungerte dette ganske sømløst på Arlanda.
21.06.2022 SAS SK4051 OSL-SVG 21:50-22:40
Fly: Airbus A320neo SE-RUB
Sete: 25F
Så da ble det flyvning med
SAS på turen allikevel. Jeg satt der ganske takknemlig for at jeg kom meg hjem den kvelden, og slapp å styre med dyre flyplasshotell. Og mens jeg beskuet solnedgangen i en relativt ny og strøken A320neo syntes jeg at det var litt trist at
SAS med sin stolte historie var redusert til nærmest økonomisk ruin og mange misfornøyde ansatte. Det var heller ikke lenge etter denne turen at streiken kom.
Takk for følget!