View Single Post
Old 19-10-2022, 11:34   #788
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Jeg har regnet litt på dette. Kan se ut som Norse skal slite med å tjene penger på BKK.
Uansett forutsetningene er som følger:

* CASM for typiske 787-9 operatører i 2019
* Justert CASM for fuelpris
* Gitt Norse 30% effektivitet på de andre parametrene
* OSL-BKK utenom Russland ca 6100 NM
* Overhead som administrasjon/distribusjon osv er ikke tatt med.
* 20 tonn med cargo til rate 14 kr kg
* USD/NOK 10,50
* 338 seter i flyet
* Avgifter G2, ZN, og andre luftfartsavgifter som er knyttet til PAX er ikke tatt med i CASM.

Da viser det seg at for å gå break even på OSL-BKK (1-vei) så må hver PAX legge igjen 3743 kroner. Dette er etter avgifter. Den reelle prisen en PAX vil måtte legge igjen er rett i overkant av 4000 for OSL-BKK

Retur fra BKK så er det med mye mindre cargo, satt denne til 0, så da blir det 4571 ex avgifter. Rundet opp til kr 4800 med avgifter.

Så totalt med dagens fuelpris, så vil Norse måtte ta ca 8.800 NOK for en rundtur OSL-BKK-OSL for 1 PAX om de skal gå i "break-even". Dette er med 100% load-factor. Er det færre PAX, så må prisen opp pr hode.

Dersom fuel-prisen hadde vært halvparten av dagens fuel-pris så hadde de greid "break-even" med en billettpris på 5500 NOK.

Klarer man å hente ut nesten 9000 NOK pr PAX i dagens marked (ved 100% LF)? Jeg tipper nei, Norse tipper nok også nei, siden de ikke har satt opp ruta.

Hvis noen har lyst til å leke seg med tallene, så kan dere laste ned Excel-fila her: (Klikk Fil - Last ned, om du vil leke med tallene.) Lagt ved eksempler for OSL-LAX/LGW/SIN/JFK

https://docs.google.com/spreadsheets...f=true&sd=true

Edit: Litt morsomt at dette var reply nr 787 i tråden

Last edited by fluxie; 19-10-2022 at 11:40.
fluxie is offline   Reply With Quote