Jeg har regnet litt på dette. Kan se ut som Norse skal slite med å tjene penger på
BKK.
Uansett forutsetningene er som følger:
* CASM for typiske 787-9 operatører i 2019
* Justert CASM for fuelpris
* Gitt Norse 30% effektivitet på de andre parametrene
*
OSL-
BKK utenom Russland ca 6100 NM
* Overhead som administrasjon/distribusjon osv er ikke tatt med.
* 20 tonn med cargo til rate 14 kr kg
* USD/
NOK 10,50
* 338 seter i flyet
* Avgifter G2, ZN, og andre luftfartsavgifter som er knyttet til
PAX er ikke tatt med i CASM.
Da viser det seg at for å gå break even på
OSL-
BKK (1-vei) så må hver
PAX legge igjen 3743 kroner. Dette er etter avgifter. Den reelle prisen en
PAX vil måtte legge igjen er rett i overkant av 4000 for
OSL-
BKK
Retur fra
BKK så er det med mye mindre cargo, satt denne til 0, så da blir det 4571 ex avgifter. Rundet opp til kr 4800 med avgifter.
Så totalt med dagens fuelpris, så vil Norse måtte ta ca 8.800
NOK for en rundtur
OSL-
BKK-
OSL for 1
PAX om de skal gå i "break-even". Dette er med 100% load-factor. Er det færre
PAX, så må prisen opp pr hode.
Dersom fuel-prisen hadde vært halvparten av dagens fuel-pris så hadde de greid "break-even" med en billettpris på 5500
NOK.
Klarer man å hente ut nesten 9000
NOK pr
PAX i dagens marked (ved 100% LF)? Jeg tipper nei, Norse tipper nok også nei, siden de ikke har satt opp ruta.
Hvis noen har lyst til å leke seg med tallene, så kan dere laste ned Excel-fila her: (Klikk Fil - Last ned, om du vil leke med tallene.) Lagt ved eksempler for
OSL-
LAX/
LGW/
SIN/
JFK
https://docs.google.com/spreadsheets...f=true&sd=true
Edit: Litt morsomt at dette var reply nr 787 i tråden