View Single Post
Old 15-10-2006, 20:31   #13
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Verdens beste flyplasser

Quote:
Originally posted by Farmer

Da kan du ikke ha reist mange steder .. Jeg vil faktisk påstå at det ikke er mange flyplasser som har enklere transfer fra utland til innland. Her er det jo bare opp trappen og levere bagasjen på bagdrop og gå til gate .. På de fleste andre flyplasser rundt om må du ofte bytte terminal. Jeg vil påstå at jeg nok reiser mer enn de fleste her, og Gardermoen er absolutt en av mine favoritter da den er lys, oversiktelig, har grei innsjekking, relativt rask sikkerhetskontroll, korte gåavstander og meget bra tilbringertransport.
Viss du definerer "mange steder" så kan jeg svare på on jeg har reist mange steder eller ikke. Eller skal vi kanskje holde oss til saken?

Norske flyplasser kommer selvfølgelig med et handicap når det gjelder transfer utland-innland, så lenge man må passere tollen. Forsåvidt er det ingen norske flyplasser som har noen veldig god løsning på dette problemet.

Det jeg synes er spesielt frustrerende på Gardermoen er først og fremst den totale mangelen på skilting. Bortsett fra informasjonsskiltet i rulletrappa som gjør oppmerksom på at man må tollklarere bagasjen i Oslo så finnes det ikke noe informasjon for transferpassasjerer. Ikke noe skilt etter tollen om hvilken retning man skal bevege seg, ikke noe informasjon om at transfer check in gjøres i det normale check in området. Ingenting. Selvfølgelig ikke noe problem når man er kjent, men forvirrende nok.

Egen transfer check in er det spor etter, men jeg tror ikke den skranken har vært i bruk på ganske mange år.

Joda, man slipper de store avstandene, men det virker mer som et resultat av en forholdsvis kompakt flyplass enn gode løsninger for transfer innland-utland.

EDIT: Men, altså, et lite problem på en flyplass som absolutt fortjener mer ros enn den vanligvis får.