Thread: Konflikt i SAS
View Single Post
Old 21-07-2022, 07:09   #796
zeffen
ScanFlyer Blue

Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Ja noen holder på med slikt fortsatt tro det el ei men det går vel ikke riktig vei som i flere enn noen gang vel?
Tom mitt firma i Dubai har begynt å se på reiseutgifter, hvorfor reise over x ant tidssoner for å gjøre det samme som på Teams o.l har sjefen begynt å predikere på ulike møter, mails etc. Han har vel sett at effektiviteten går opp, iom at verden har blitt mer moderne, og at mange av hans ansatte faktisk jobber mer produktivt fra HQ enn at de fleste er ute og flyr(og koser seg - i hvert fall jeg da).
Og da prater vi om et firma som pre Covid hadde mer el mindre frislipp på First og Biz samme hva det gjaldt. Ingen spurte - bare sendte refusjon for utlegg.
Nå driver araberne og rasler med sablene om at reise hjem til gamlelandet t/r ikke lenger er automatisk biz. Hæ?? Hva skjer? På tide å bli sin egen sjef.
Kjenner ganske mange i tilsvarende virksomheter både i Norge og internasjonalt som har fått tilsvarende triste beskjeder..
Så får man se hvor lenge det varer. For noen er det sikkert OK men om man er avhengig av i interpersonale relasjoner så er det stor stor forskjell på et online møte og å møtes person til person. Ikke minst det sosiale elementet som er alt annet rundt møtet. Slikt sees på bunnlinjen. Men for selskaper som ikke har erfaring med akkurat det kan det nok godt være det tar litt tid.

Ser selv hvor mye bedre forholdet til ansatte i andre land ble etter at jeg begynte reise igjen — og man kan sitte over en middag og spørre dem hvordan det går med kona, ungene, prosjektet på huset osv. i en avslappet setting. Sånt er absolutt gull om man skal holde på og motivere ansatte pluss bygge selskapskultur. I mine øyne ihvertfall.

Og ikke minst at alle får binde bånd til nye ansatte som ikke har møttes før og dermed lett føles litt utenfor. Men det tar tid å oppleve konsekvensene av å bare møtes online.

Muligens det gjøres litt mer online enn før men jeg vil bli overrasket om vi ikke er tilbake til før-Covid nivåer innen et par år. Men det tar nok lengre tid enn for fritidsreisende, spesielt siden økonomene nå mener de har funnet en ny kilde til innsparinger. (Men penger skal inn også og ineffektive ansatte er noe av det dyreste man kan ha)

Last edited by zeffen; 21-07-2022 at 07:21.
zeffen is offline   Reply With Quote