View Single Post
Old 20-07-2022, 18:39   #249
Frode789
ScanFlyer Blue
 
Frode789's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 315
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Så en liten oppsummering blant alle A380 carriers:

Gravplassen:

- Air France. 10 stk.
Retired.

- Thai. 6 stk.
Retired ifbm. restrukturering av flåten/cut av wide-bodies. De har også prøvd å selge 2 av dem.

- China Southern Airlines. 5 stk.
Retired ila. 2022 bekreftet.

- Malaysia Airlines. 6 stk.
Disse har alltid levd farlig. Prøvd solgt tidligere, men ble behold pga. ingen kjøpte de. Har blitt brukt til litt forskjellig, pilgrim flights, cargo etc. Tror ikke vi kommer til å se de fly disse igjen med mindre noen andre kjøper de (wink wink BA).

Lever på lånt tid/trolig retired innen ~5 år:

- Qatar. 10 stk.
Midlertidig i bruk (8 stk er vel i bruk pdd), men blir nok retired så snart A350 problemer er løst (eller når de får inn de nye 777-9 bla) i flåten. Lever absolutt på lånt tid. De har vært veldig tydelig i media på at de ikke ønsker å bruke A380 mer enn nødvendig.

- Etihad Airways. 10 stk.
Samme situasjon som Qatar, bare at disse pdd. ikke har kommet tilbake midlertidig engang enda. CEO har selv sagt at evt gjensyn med disse kun vil være på kort sikt.

- Lufthansa. 14 stk.
6 stk var før covid bekreftet 100% "retired". (Solgt tilbake til Airbus. Kan håpe på nye eiere, men er vel tvilsomt. Igjen er vel BA/EK eneste potensielle kunder).
De resterende 8 stk har også fått lånt tid, da LH har bestemt seg for å sette inn 5 stk i drift igjen fra sommeren 2023. CEO har også sagt at de resterende 3 stk kan settes inn avhengig av hvordan 2023 utvikler seg. Hvor lenge det varer er dog meget usikkert. Som med Qatar tror jeg disse lever noe farlig (da de jo egentlig var retired iflg styret, selv om de var i "deep storage"), men vil si at sannsynligheten for at de varer lenger er større enn hos Qatar.

- Korean Air + Asiana Airlines. 16 stk. (Asiana RR 6 stk, Korean EA 10 stk).
Disse blir trolig snart til ett selskap (ETA ila 2022), som gjør Korean Air til neste største operatør av A380. Det er dog kortvarig, da planen er å retire de ila 5 år.

Gode utsikter/bekreftet "good":

- ANA. 3 stk.
Har et godt market på leisure mellom Hawaii og Japan som er basert på disse 3 A380 flyene eksklusivt + ombygging på Honu pga. det. Helt nye fly.

- Emirates. 119 stk.
Trengs ikke si så mye her. A380 er en viktig del av flåten og deres strategi, de kommer til å være der til langt inn i 2030 ti-året, som gjentatte ganger er bekreftet fra CEO. Spesielt med delay av 777-9 så fikk mange A380 "nytt liv" da de måtte retrofitte mange flere A380s med Premium Economy enn de tidligere hadde tenkt. Ca 60 stk kommer til å ha PE.

- British Airways. 12 stk.
Har svært god nytte av A380, ikke minst pga. slot constraints på LHR. Flere av deres fly har nylig gjennomført heavy maintenance, så disse flyene er ganske trygge. De har til og med sagt at de ville tatt flere A380 hvis prisen var god. Med gode re-bounds av trafikk tror jeg til og med de kan plukke et par billige A380 hvis prisen er latterlig bra. I minimum så er dagens flåte trygge.
Alle 12 A380 er planlagt retrofitted med nye club suite i 2023-2025.

- Qantas. 12 stk.
2 blir retired, 10 kommer tilbake. Alle 10 med nylig retrofit (gjenstår muligens et par stk pdd, men det er bekreftet at alle skal retrofittes).
Qantas tjener gode penger på A380, spesielt på rutene til LA og Dallas.
“If you’ve ever been in LA between ten o’clock and midnight, you see six or seven Qantas aircraft departing for Australia because that’s the only time that works for curfews. So, we do believe there is a need for that (a380) fleet. We do believe it will generate cash.”

- Singapore. Originalt 24 stk. Før covid var det 19 stk.
Nå nede i 12 stk. Alle 12 er bekreftet skal igjennom retrofit og er trygge. Singapore har profitable long haul ruter som A380 fungerer bra på.

Last edited by Frode789; 21-07-2022 at 15:53.
Frode789 is offline   Reply With Quote