Re: Tupolev TU-204 - hva gikk galt?
Godt spørsmål. Jeg har ingen konkrete fasitsvar, men kan nevne noen faktorer:
1: TU-204 ble lansert akkurat da Sovjetunionen ble oppløst, så hele luftfartsindustrien (les Aeroflot) i ex-Sovjet ble brått og uventet kastet ut i en svært tøff restrukturering og, ikke minst, finansieringskrise.
2: Som følge av pkt 1 kom ikke den forventede kjempeordren fra Aeroflot (erstatter for den populære TU-154 - Aeroflot hadde over 600 av dem) og produksjonskapasiteten på fabrikken ble derfor svært begrenset. I tillegg var det generelt kaos og uorden i alle samfunnsfunksjoner tidlig på 1990-tallet. Det vil si at en større ordre ville ta laaang tid å få effektuert.
3: Selv om den var atskillig billigere enn f.eks B757 og ble sertifisert med RR-motorer, har det alltid vært en særdeles krevende tålmodighetsprøve å gjøre forretninger med Sovjet/Russland. Teknisk sett er det ikke noe å si på flyet som sådant, men reservedeler og teknisk support er i beste fall krevende å få levert i tide.
4: Som følge av pkt 3 blir flyet stående uforholdsmessig lenge på bakken ved mindre tekniske feil. Dessuten er annenhåndsverdien ved salg svært lav, hvis man i det hele tatt får solgt en brukt TU-204 til noen som helst utenfor Russland eller den russiske sfæren.
Hele sulamitten medfører at totalregnskapet går i minus ift en god leasingavtale for Airbus/Boeing.
Det skal dog sies at den er helt grei å fly med. Jeg har hatt en del turer med den og tør påstå at dersom man ikke vet hva man flyr med vil man ikke merke forskjell fra en A320/321 eller B757.
|